Teaching & Learning Lab

Good Practices

  • Filter: (Reset)
  • Educate-it bij REBO – Versterk je onderwijs

    ‘Het ziet er veel professioneler uit!’ Martijn Huysmans en Thomas Walther De kennisclip wint aan populariteit, mede door het online onderwijs. Er zijn niet alleen meer kennisclips; ze worden ook steeds mooier! Thomas Walther en Martijn Huysmans (beide U.S.E.) maakten met ondersteuning van het Teaching Learning Lab professionele clips. Zij vertellen ons over hun ervaringen….

    Lees meer

    De interactie en dynamiek van fysiek onderwijs simuleren

    Een belangrijk onderdeel van het vak ‘Duurzame ontwikkeling’ aan de UU zijn de interactieve werkcolleges. Daarom koos Tom Peek ervoor om de werkcolleges in de virtual classroom te houden: “Werkcolleges online geven is een uitdaging, en vaak lever je toch een klein beetje in op het vlak van levendigheid en interactie. De virtual classroom kan…

    Lees meer

    Onderbouwleerlingen in de virtual classroom

    Eind oktober stonden Martin Fousert en Angus Hoefs (U-Talent) in de virtual classroom, voor 35 havo/vwo leerlingen uit de tweede klas die online aanwezig waren voor de module ‘Plastic Soep’. In dit artikel vertelt Martin Fousert hoe dat ging! Bij de Plastic Soep module ontdekken leerlingen wat er gebeurt met plastic in de oceaan, en…

    Lees meer

    Een online Summer School met het TLL als educatieve cockpit

    Fysiek bij elkaar komen voor de ‘Futuring for Sustainability’ Summer School was dit jaar niet mogelijk. Daarom gaven Jeroen Oomen en zijn collega’s deze zomerschool online vanuit het TLL. “Het TLL gaf ons een vrij unieke mogelijkheid om te experimenteren met het simuleren van een ‘echte’ leeromgeving. Een experiment dat ons uitstekend is bevallen.” Tijdens…

    Lees meer

    Terugblik op Inspiratiecafé Online Lesgeven

    Tijdens het Inspiratiecafé van 11 juni vertelde UU-docent Tomas Klos (faculteit Bètawetenschappen) over zijn ervaringen met online onderwijs. Noodgedwongen vindt al het UU-onderwijs vanwege de coronacrisis sinds halverwege blok 3 online plaats. Tomas’ vak (Datastructuren en Algoritmen voor Kunstmatige Intelligentie) startte in blok 4, waardoor hij wat meer tijd had om zich voor te bereiden…

    Lees meer

    Kennisclips voor Wiskunde D Online

    In dit artikel is Universitair Docent Rogier Bos  aan het woord over Wiskunde D Online, een programma om het tekortvak wiskunde D in blended vorm te volgen. Hoe is dat ontstaan? Welke faciliteiten van het Teaching & Learning Lab (TLL) werden hiervoor gebruikt, en heeft hij nog tips voor docenten over het maken van kennisclips?…

    Lees meer

    Een nieuwe kans voor digitaal onderwijs? 

    Hieronder lees je de blog van Kees Hooyman, natuurkundedocent van het St. Bonifatiuscollege in Utrecht. Hoewel online onderwijs niet zijn voorkeur heeft, is het hem gelukt om met video’s en quizzen zijn lessen interessanter te maken voor de leerlingen en leuker voor hemzelf. Online lesgeven vind ik vooral saai, en vaak niet erg effectief. Ik staar naar een zwart scherm, en ik voel of hoor geen enkele…

    Lees meer

    Online onderwijs in tijden van corona: David Baneke

    In dit artikel vertelt David Baneke, universitair docent wetenschapsgeschiedenis aan de UU, over zijn afstandsonderwijs ten tijde van corona. Hoe pakt hij het aan, hoe gaat het, en wat vinden hij en zijn studenten ervan? “Het vak Science and the Dilemmas of Modernity van de master History and Philosophy of Science begon in periode 4,…

    Lees meer

    Online onderwijs door U-Talentdocenten

    Ook bij U-Talent zoeken de docenten naar manieren om online onderwijs aan te bieden. De modules van de U-Talent Academy, die door de coronamaatregelen niet doorgaan, geven zij zoveel mogelijk online vorm. Hierdoor gaan de 5- en 6-vwo-leerlingen alsnog door met het programma.   U-Talent Academy-docenten Saskia van Asselt (natuurkunde), Garmt de Vries (natuurkunde) en…

    Lees meer