Teaching & Learning Lab

Good Practices

Educate-it bij REBO – Versterk je onderwijs

‘Het ziet er veel professioneler uit!’

Martijn Huysmans en Thomas Walther

De kennisclip wint aan populariteit, mede door het online onderwijs. Er zijn niet alleen meer kennisclips; ze worden ook steeds mooier! Thomas Walther en Martijn Huysmans (beide U.S.E.) maakten met ondersteuning van het Teaching Learning Lab professionele clips. Zij vertellen ons over hun ervaringen.

Voor Thomas Walther was een slecht beoordeelde cursus de trigger om kennisclips te gaan maken: ‘Ik had het gevoel dat de cursus tot op zekere hoogte niet de nodige informatie bevatte om de lezingen goed te kunnen begrijpen. Het idee was om kennisclips aan te bieden die een stevige basis voor de cursus vormen’. Via een cursus kwam Thomas bij het Teaching Learning Lab (TLL) terecht, waar ze naast de high-tech onderwijsruimten ook een kleine filmstudio hebben. Hier startte Thomas met het opnemen van kennisclips.

Martijn Huysmans leerde meer over kennisclips tijdens de module “(her)ontwerp je onderwijs in coronatijd” van Educate-it. In gesprek met een collega kwamen vervolgens de mogelijkheden van een lightboard naar voren. Martijn: ‘Hierbij schrijf je op een glazen bord, zodat zowel wat je schrijft als je mimiek door het bord heen gefilmd worden. De computer spiegelt vervolgens de geschreven tekst. Met het lightboard kan je wiskundige modellen vrij opschrijven en grafieken tekenen. Het werkt zoals een echt bord: je kan even iets aanwijzen waar nodig.’

Goed beslagen ten ijs
Bij het maken van een kennisclip moet je goed beslagen ten ijs komen. De opnames nemen over het algemeen niet al te veel tijd in beslag. Het meest tijdrovende deel is de voorbereiding. Thomas: ‘De hele clip moest ik in Word uitschrijven. Zowel de dia’s als de tekst werden vervolgens naar het TLL gestuurd. De tekst met verwijzingen naar de betreffende dia’s las ik tijdens de opnames van een teleprompter. In een lezing kun je iets vergeten en er later op terugkomen. In een clip moet je echter beknopt maar ook gedetailleerd genoeg zijn. De dia’s mogen niet teveel informatie bevatten, aangezien de spreker een derde van het beeld in beslag neemt. De video moet bovendien duidelijk gestructureerd zijn. Al met al kostte het voorbereiden van een filmpje van 15 minuten me ongeveer een hele werkdag.’

“Het verhoogt de kwaliteit van het onderwijs.”

Opnames met behulp van een lightboard vergen eveneens een grondige voorbereiding. Martijn: ‘Je moet je bordschema goed oefenen, zodat je weet wat waar komt. Per clip van 15 minuten was ik al gauw een half uur bezig met wat er in moest, en daarna vier keer een half uur met het op papier zetten terwijl ik erbij sprak. Om het spontaan te houden schreef ik mijn teksten niet uit. Wel had ik tijdens de opname mijn bordschema op papier bij me. Op korte termijn bespaar je er zeker geen tijd mee, maar het verhoogt wel de kwaliteit van het onderwijs. Op de lange termijn win je bij hergebruik van de clips waarschijnlijk wel tijd.

Warme augustusdag
Het TLL, en in het bijzonder Fridolin van der Lecq, bood de nodige ondersteuning in de voorbereiding en tijdens de opnames. Thomas: ‘Hij vertelde me over verschillende mogelijkheden die we konden uitproberen, regelde de cut en de postproductie. Hij heeft de video, waarover ik het laatste woord had, geüpload naar YouTube en leverde het bestand aan voor op Mediasite/LectureNet. Martijn vult aan: ‘Fridolin gaf me op voorhand enkele tips, bijvoorbeeld om een bordschema te maken. Tijdens de opnames hielp hij mij met de camera en dergelijke. Toen ik in augustus enkele clips opnam was het erg warm. Zo warm dat ik een zweetvlek kreeg in mijn overhemd. Fridolin kon me een föhn bezorgen, zodat ik niet op camera vereeuwigd zou zijn met zweetvlekken (lacht).’

Onder de indruk
Het eindresultaat mag er zijn! Thomas is zeker tevreden over zijn kennisclips: ‘Het ziet er veel professioneler uit en is daarmee hopelijk ook aantrekkelijker voor onze studenten. Studenten zien in deze clips mijn lichaamstaal, wat het overbrengen van de boodschap ondersteunt. Het merendeel van hen waardeerden de clips. Slechts twee studenten vonden het vervelend dat ik de tekst voorlas, iets dat ik probeerde te vermijden. Daarnaast gaven zij de voorkeur aan een video ter grootte van een hoorcollege, waarbij je van onderwerp naar onderwerp kan klikken.’

De studenten van Martijn waren erg onder de indruk: ‘Sommigen dachten zelfs dat ik geleerd had om in spiegelbeeld te schrijven (lacht). Als ik zie hoe vaak de clips al bekeken zijn – gemiddeld twee tot vier keer per student – zijn ze duidelijk ook nuttig.’

“Je bespaart er tijd mee binnen de les, die je aan een interactieve klasopdracht of discussie kan besteden.”

Aanrader
Zowel Thomas als Martijn raden hun collega’s het gebruik van kennisclips aan. Thomas: ‘Vooral aan docenten die voor het eerst een cursus geven. Het helpt enorm bij het structureren en het in kaart brengen van je cursus. Hopelijk bespaar je het jaar erop er ook tijd mee. Voor docenten die hun colleges blindelings geven, zal het waarschijnlijk meer tijd kosten om het materiaal voor te bereiden’.

Martijn onderstreept de toegevoegde waarde van het lightboard: ‘Ik zou het zeker aanraden voor docenten die economische of wiskundige modellen willen toelichten. Studenten kunnen de clip zo vaak bekijken als ze willen, pauzeren of versneld afspelen. Je bespaart er tijd mee binnen de les, die je aan een interactieve klasopdracht of discussie kan besteden. Zowel voor docent als studenten is dit een leukere vorm om de basistheorie over te brengen. Het gebruik van kennisclips is bovendien ideaal om te differentiëren naar niveau. De zwakkere studenten kunnen het materiaal in eigen tijd op voorhand verwerken en achteraf herhalen. En de sterkere studenten hoeven niet naar voor hen onnodige herhaling te luisteren.’