Logo Universiteit Utrecht

Teaching & Learning Lab

Herfstfestival 2019

Kom naar het Herfstfestival van het Teaching & Learning lab op vrijdag 22 november 2019 in Utrecht. Het Herfstfestival is voor iedereen die zich betrokken voelt bij de vernieuwing en verbetering van voortgezet en hoger onderwijs.

Je kunt meedoen aan workshops, maak- en luistersessies over onder andere activerende werkvormen, blended learning en active learning spaces. Los een educatieve puzzlebox op en ervaar hoe je deze in je onderwijs kunt inzetten of zelf kunt maken. Er zijn twee workshoprondes: aan het begin en einde van de middag.

Tussen de workshoprondes in geven drie sprekers hun visie op de digitalisering van het onderwijs. José van Dijck (universiteitshoogleraar media en digitale samenleving) trapt af met haar visie op de Googlification van de universiteit. Daarna zal onderwijswetenschapper Casper Hulshof kritische kanttekeningen plaatsen bij online onderwijs. Jan Haarhuis (hoofd van het Educate-it programma voor blended learning) sluit af met de betekenis van digitalisering voor de universitaire praktijk.

In de ochtend van 22 november en tijdens het Herfstfestival gaan drie teams van studenten en medewerkers aan de slag met een uitdaging voor beter en moderner onderwijs in de Design Thinking-sessies:

  • In het Governance Lab staat de vraag centraal hoe de maatschappelijke impact van educatie kan worden vergroot.
  • In het Coll@b in het Hijmans van den Berggebouw (Utrecht Science Park) wordt onderzocht hoe lesruimtes kunnen worden voorbereid op challenge-based onderwijs.
  • In het Teaching & Learning Lab gaan de deelnemers aan de slag met de vraag hoe nieuwe leertrajecten kunnen ontstaan door studenten meer verantwoordelijk te geven in hun onderwijs.

Tijdens het Herfstfestival kun je live meekijken met deze Design Thinking-sessies, en aan het eind van de middag pitchen de teams hun resultaten.

Programma Herfstfestival 22 november 2019

Tijd Activiteit
12.00-13.00 Inloop, aanmelden en lunch
13.15-14.15 Workshopronde 1
14.30-15.15 Lezingen José van Dijck, Casper Hulshof, Jan Haarhuis
15.30-16.30 Workshopronde 2
16.30-17.30 Borrel en pitches Design Thinking-sessies

 

Direct aanmelden (binnenkort mogelijk!)


12.00-13.00 uur: Inloop, aanmelden en lunch

13.15-14.15 uur: Workshopronde 1

Marij Veugelers & Jet Bierman (Universiteit van Amsterdam)

Wat is de essentie van active learning spaces binnen universiteiten, welke kenmerken hebben deze ruimtes en welke onderwijskundige mogelijkheden bieden ze? De workshopleiders zullen op basis van onderzoek in een active learning space van de Universiteit van Amsterdam, tips & tricks geven aan docenten en ondersteuners die meer activerend onderwijs willen geven. Deze workshop zal interactief zijn.

Marjolein Haagsman & Liesbeth van de Grint (Universiteit Utrecht)

In this workshop you will learn, based on the video material from the Biology study program, how you can best use video in your own teaching. In the second part of the workshop you will apply this knowledge and judge a series of video clips on the basis of (educational) guidelines.

Laurien Jansen &  Marit van Wijnen (Universiteit Utrecht)

Werk jij met activerend werkvormen in je onderwijs, maar ben je op zoek naar inspiratie en meer diepgang? Deze workshop biedt handreikingen vanuit de theorie en de mogelijkheid om met collega-deelnemers ervaringen te delen en uit te wisselen.

Christian Köppe (Universiteit Utrecht)

Soms is het leuk om een onderwerp vanuit een andere invalshoek te benaderen. Zo kan je bijvoorbeeld leren programmeren door een stuk muziek te produceren. Hierbij komen zowel een aantal basale programmeerconcepten aan de beurt als ook concepten uit de muziek, een aansprekende combinatie! In deze workshop leer je een programmeertaal voor muziek kennen en maak je vrij snel eerste stappen naar een goed klinkend geheel. De workshop is geschikt voor iedereen met interesse in programmeren en/of muziek en/of het kijken met een nieuwe bril naar bestaande onderwerpen. Voorkennis is in ieder geval niet nodig (maar ook niet erg). Wat je wel mee moet brengen is een koptelefoon of oortjes!

Deze workshop wordt ook in ronde 2 gegeven.

Joke Daemen en & Alice Veldkamp (Universiteit Utrecht)

4-3-2-1-0! roept de hele klas. Vervolgens zijn er alleen achterhoofden te zien. Alle leerlingen zijn diep gebogen over de werkbladen en voorwerpen die op tafel liggen. Er heerst een koortsachtige bedrijvigheid. Steeds wordt er op de klok gekeken. Hoeveel tijd is er nog?… Deze workshop start met een (ingekorte) puzzlebox. Na deze ervaring bespreken we de meerwaarde van puzzleboxes in het voortgezet onderwijs en vullen dit aan met wat we weten uit

Fred Wiegant & Karin Gielen (Universiteit Utrecht)

In this workshop the relevance of peer feedback as a strategy to reach deep learning will shortly be emphasized. According to recent insights peer feedback stimulates critical thinking, the making of new connections and the integration of new knowledge into what is already known. This is especially the case when the usual peer feedback process is extended: students will not only give feedback to their peers but the ones who receive feedback will now also engage in an online reaction and possibly an academic discussion with the feedback provider in order to improve the quality of the (written) assignment. The usefulness of some digital tools will be indicated. Finally, we will elaborate on the results of recent research in the context of a number of statements that will be discussed.

Henri Matimba (Universiteit Utrecht)

Sinds een aantal jaren wordt het gebruik van AVR technologie in toenemende mate in het onderwijs toegepast. Er is echter maar weinig bekend over de meerwaarde en het ontwikkelen en verspreiden van applicaties. Om hier een beetje licht op te schijnen gaat een panel van ontwikkelaars, onderzoekers en gebruikers met het publiek in gesprek. Het doel van dit gesprek is de kaders van de technologie en toepassingen beter in kaart te krijgen en zo een beter gefundeerd beeld voor alle aanwezigen te schetsen van wat er de komende jaren aan staat te komen.

Emma Bosman (Universiteit Utrecht)

Een Escape Room speciaal ontwikkeld als leerzaam teamuitje voor UU-docenten. UU-docenten leren elkaar én verschillende vernieuwende onderwijstoepassingen op een hele andere manier kennen. Om de kamer succesvol te verlaten moet de missie binnen 60 minuten in een team van 4-6 spelers volbracht worden. Na het spelen van de Escape Room zal de bijbehorende nabespreking plaatsvinden waarin de onderwijstools uit de escape room uitgelicht worden en wordt er gekeken naar de toepassing van deze tools in je eigen onderwijs. De escape room en de nabespreking zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.

LET OP: de Escape Room + nabespreking nemen twee workshoprondes in beslag (ronde 1 en 2). U dient zich voor beide rondes aan te melden via het aanmeldformulier. Zorg er daarnaast voor dat je op tijd bent! Na start van de Escape Room is het niet meer mogelijk om de ruimte te betreden.

14.30-15.15 uur: Lezingen José van Dijck, Casper Hulshof, Jan Haarhuis

15.30-16.30 uur: Workshopronde 2

Jasper van Winden (Universiteit Utrecht)

Redesigning Learning spaces has been a key trend in Higher Education for five years in a row now, according to the renowned Educause Horizon Report. Also in the Netherlands a range of alternative learning spaces have been designed, often initiated by teachers.

During this workshop you will start your own quest for an ideal learning space. We will make use of design principle cards for learning spaces and rapid prototyping with LEGO.

This workshop can be of interest both for policy makers and for teachers.

Ralph Meulenbroeks (Universiteit Utrecht)

A personal pitch is a video statement about just what makes you tick. So in this workshop we are going to start by finding out what that might be. Then we’ll work on a script for a clip and finally we’ll go to the light board studio to actually record it.

Lindy Wijsman en Gemma Corbalan (Universiteit Utrecht)

Would you like to gain insight into your students’ learning process, or understand what the effects of an innovation are on your students’ learning process? If you do, you are using a systematic, research-informed approach to your teaching. In this workshop you will make a start with this according to the principles of Scholarship of Teaching and Learning. We will present the Utrecht Roadmap for Teaching Innovation and Scholarship; an instrument that will guide you through the first steps of research-informed teaching by proving information, tips, tricks, and pitfalls.

Christian Köppe (Universiteit Utrecht)

Soms is het leuk om een onderwerp vanuit een andere invalshoek te benaderen. Zo kan je bijvoorbeeld leren programmeren door een stuk muziek te produceren. Hierbij komen zowel een aantal basale programmeerconcepten aan de beurt als ook concepten uit de muziek, een aansprekende combinatie! In deze workshop leer je een programmeertaal voor muziek kennen en maak je vrij snel eerste stappen naar een goed klinkend geheel. De workshop is geschikt voor iedereen met interesse in programmeren en/of muziek en/of het kijken met een nieuwe bril naar bestaande onderwerpen. Voorkennis is in ieder geval niet nodig (maar ook niet erg). Wat je wel mee moet brengen is een koptelefoon of oortjes!

Deze workshop wordt ook in ronde 1 gegeven.

Base Defize (University College Utrecht)

The USO project pre-labs and e-labs, which was granted in 2016 has yielded preliminary data that indicate that using “real-life” computer simulations of experiments subsequently carried out for real yields increased understanding, more enthousiasm and more efficient practical dexterity amongst student doing practicals.

Nynke de Jong (Universiteit Utrecht)

In this workshop you will develop a feedback process for a course of your own choice. You will learn how to apply (digital) feedback effectively and how to use feedback to increase student’s learning.

Kevin Storm (Kleinkunstig)

Na afloop van deze les ben je zelf in staat een eigen virtuele, geanimeerde wereld te maken. Ufo’s vliegen door de klas, koeien rennen onder de tafels door, alles kan met Augmented Reality. Onder begeleiding van ervaren gediplomeerd docent Kevin Storm leer je zelfstandig en zelfverzekerd werken met AR.

Emma Bosman (Universiteit Utrecht)

Deze sessie is uitsluitend voor de 6 deelnemers aan de Escape Room ‘Mastermind: een escape room voor docenten‘ uit ronde 1. In deze nabespreking worden de onderwijstools uit de Escape Room uitgelicht en vertaald naar toepassing in je eigen onderwijs.

LET OP: de Escape Room + nabespreking nemen twee workshoprondes in beslag (ronde 1 en 2).

16.30-17.30 uur: Borrel en pitches Design Thinking-sessies


Meer informatie

Datum: vrijdag 22 november 2019 vanaf 12.00 tot 17.30 uur

Locatie: Koningsberger en Buys Ballotgebouw, Utrecht Science Park, toegang via Koningsbergergebouw (Budapestlaan 4a-b, 3584 CD Utrecht)

Voor wie: Docenten, studenten, scholieren en iedereen die geïnteresseerd is in innovatie van voortgezet en/of hoger onderwijs.

Aanmelden: Gratis, vooraf aanmelden voor het festival en workshops in september. Aanmelden kan binnenkort!

Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat het ons weten via teachinglearninglab@uu.nl of geef je op voor onze nieuwsbrief.

Zie hier een impressie van het Herfstfestival 2018.