Teaching & Learning Lab

Herfstfestival 2019

Op het TLL Herfstfestival op 22 november werd, voor de ogen van de ruim 200 deelnemers, de allereerste virtual classroom van Nederland geopend. Het festival bood daarnaast een breed scala van workshops met als gemene deler onderwijsvernieuwing en ICT. Zo gingen deelnemers aan de slag met puzzleboxes voor leerlingen, en in discussie over de meerwaarde van virtual en augmented reality voor het onderwijs.

Bekijk de foto, video en vlog impressie of lees het volledige artikel over het Herfstfestival 2019.

TLL Herfstfestival 2019 in NVOX
In de NVOX (maart 2020) is een artikel over het TLL Herfstfestival 2019 verschenen. In dit artikel lichten we uit: puzzelboxen, leren programmeren door musiceren en het maken van een virtuele wereld. Bekijk het artikel (pdf).

Bekijk ook de clip van het TLL Herfstfestival.

Video: Conchita Vreeling

Design Thinking sessies

De hele dag gingen twee teams van studenten en medewerkers aan de slag met een uitdaging voor beter en moderner onderwijs in de Design Thinking sessies:

  • In het Coll@b in het Hijmans van den Berggebouw (Utrecht Science Park) werd onderzocht hoe lesruimtes kunnen worden voorbereid op challenge-based onderwijs.
  • In het Teaching & Learning Lab gingen de deelnemers aan de slag met de vraag hoe nieuwe leertrajecten kunnen ontstaan door studenten meer verantwoordelijk te geven in hun onderwijs.

Meer informatie Design Thinking sessies

Programma Herfstfestival 22 november 2019

Tijd Activiteit
10.00-12.30 Pre-festival workshops
12.00-13.00 Inloop, aanmelden en lunch
13.15-14.15 Workshopronde 1
14.30-15.15 Lezingen José van Dijck, Casper Hulshof, Jan Haarhuis
15.30-16.30 Workshopronde 2
16.30-17.30 Borrel en pitches Design Thinking sessies

Bekijk het volledige programma

Pre-festival workshops

Emma Bosman (Universiteit Utrecht)

Een Escape Room speciaal ontwikkeld als leerzaam teamuitje voor UU-docenten. UU-docenten leren elkaar én verschillende vernieuwende onderwijstoepassingen op een hele andere manier kennen. Om de kamer succesvol te verlaten moet de missie binnen 60 minuten in een team van 4-6 spelers volbracht worden. Na het spelen van de Escape Room zal de bijbehorende nabespreking plaatsvinden waarin de onderwijstools uit de escape room uitgelicht worden en wordt er gekeken naar de toepassing van deze tools in je eigen onderwijs. De escape room en de nabespreking zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.

LET OP: de workshop W0 – Mastermind: een Escape Room voor docenten begint al om 10.00 uur en duurt tot ongeveer 12.30 uur. Zorg er daarnaast voor dat je op tijd bent! Na start van de Escape Room is het niet meer mogelijk om de ruimte te betreden. Na inschrijving ontvang je een week voor 22 november meer informatie over de escaperoom en de locatie.

Alexa Böckel (SURFnet)

What are the topics of the future in digitalization of higher education? Which innovations can advance education from your perspective? How would you like to contribute to push Dutch higher education forward? These questions will be discussed in the pre-conference workshop. You will get to know SURF and their activities, the current topics and projects they are working on and how they support innovation in higher education. Further, we will use innovative methods that are also applicable to learner-centered teaching and student-led workshops. If you want to know e.g. how speed-dating, silent writing discussions and design thinking methods can be integrated in a workshop, join this workshop and experience a welcoming warmup for the Herfstfestival!

At the end of the workshop, you will know more about 1) SURF’s activities and how you can profit from it, 2) what the pressing topics of students and teachers in digitalization of higher education are and 3) how students and teachers could be involved in innovation processes.
Your e-mail address from the registration form will be used once by the organizer Alexa Böckel from SURF to send you a summary of the session.

Harm Hoksbergen (Universiteit Utrecht)

Innovaties in het onderwijs leiden regelmatig tot nieuwe producten of diensten. Deze innovaties kunnen een bijdrage leveren aan de kwaliteit van ons onderwijs en/of aan de efficiëntie van onderwijsprocessen. En mogelijk is een dienst of product ook voor andere kennisinstellingen interessant. Maar hoe zorgen we ervoor dat dergelijke innovaties duurzaam worden geborgd binnen de universiteit, dan wel succesvol worden vermarkt? In deze workshop worden aan de hand van concrete use cases verschillende routes naar duurzame innovatie besproken. Vanuit praktijkervaring wordt gedeeld wat er komt kijken bij valorisatietrajecten. Daarnaast wordt de rol van Evolve-it toegelicht die in dergelijke trajecten kan adviseren en een verbindende rol kan spelen.

12.00-13.00 uur: Inloop, aanmelden en lunch

13.15-14.15 uur: Workshopronde 1

Marij Veugelers & Jet Bierman (Universiteit van Amsterdam)

Bekijk de pdf van de werkgroep Active Learning Space in de praktijk

Wat is de essentie van active learning spaces binnen universiteiten, welke kenmerken hebben deze ruimtes en welke onderwijskundige mogelijkheden bieden ze? De workshopleiders zullen op basis van onderzoek in een active learning space van de Universiteit van Amsterdam, tips & tricks geven aan docenten en ondersteuners die meer activerend onderwijs willen geven. Deze workshop zal interactief zijn.

Marjolein Haagsman & Liesbeth van de Grint (Universiteit Utrecht)

In this workshop you will learn, based on the video material from the Biology study program, how you can best use video in your own teaching. In the second part of the workshop you will apply this knowledge and judge a series of video clips on the basis of (educational) guidelines.

Laurien Jansen &  Gemma Corbalan (Universiteit Utrecht)

Werk jij met activerend werkvormen in je onderwijs, maar ben je op zoek naar inspiratie en meer diepgang? Deze workshop biedt handreikingen vanuit de theorie en de mogelijkheid om met collega-deelnemers ervaringen te delen en uit te wisselen.

Joke Daemen en & Alice Veldkamp (Universiteit Utrecht)

4-3-2-1-0! roept de hele klas. Vervolgens zijn er alleen achterhoofden te zien. Alle leerlingen zijn diep gebogen over de werkbladen en voorwerpen die op tafel liggen. Er heerst een koortsachtige bedrijvigheid. Steeds wordt er op de klok gekeken. Hoeveel tijd is er nog?…

Deze workshop start met een (ingekorte) escape room. Na deze ervaring bespreken we de meerwaarde van Escape Rooms in het onderwijs en vullen dit aan met wat we weten uit de literatuur.

Fred Wiegant & Karlijn Gielen (Universiteit Utrecht)

In this workshop the relevance of peer feedback as a strategy to reach deep learning will shortly be emphasized. According to recent insights peer feedback stimulates critical thinking, the making of new connections and the integration of new knowledge into what is already known. This is especially the case when the usual peer feedback process is extended: students will not only give feedback to their peers but the ones who receive feedback will now also engage in an online reaction and possibly an academic discussion with the feedback provider in order to improve the quality of the (written) assignment. The usefulness of some digital tools will be indicated. Finally, we will elaborate on the results of recent research in the context of a number of statements that will be discussed.

Henri Matimba (Universiteit Utrecht)

Sinds een aantal jaren wordt het gebruik van AVR technologie in toenemende mate in het onderwijs toegepast. Er is echter maar weinig bekend over de meerwaarde en het ontwikkelen en verspreiden van applicaties. Om hier een beetje licht op te schijnen gaat een panel van ontwikkelaars, onderzoekers en gebruikers met het publiek in gesprek. Het doel van dit gesprek is de kaders van de technologie en toepassingen beter in kaart te krijgen en zo een beter gefundeerd beeld voor alle aanwezigen te schetsen van wat er de komende jaren aan staat te komen.

Emma Bosman (Universiteit Utrecht)

Een Escape Room speciaal ontwikkeld als leerzaam teamuitje voor UU-docenten. UU-docenten leren elkaar én verschillende vernieuwende onderwijstoepassingen op een hele andere manier kennen. Om de kamer succesvol te verlaten moet de missie binnen 60 minuten in een team van 4-6 spelers volbracht worden. Na het spelen van de Escape Room zal de bijbehorende nabespreking plaatsvinden waarin de onderwijstools uit de escape room uitgelicht worden en wordt er gekeken naar de toepassing van deze tools in je eigen onderwijs. De escape room en de nabespreking zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.

LET OP: de Escape Room + nabespreking neemt meer tijd in beslag en duurt tot ongeveer 15.00 uur. Zorg er daarnaast voor dat je op tijd bent! Na start van de Escape Room is het niet meer mogelijk om de ruimte te betreden. Na inschrijving ontvang je een week voor 22 november meer informatie over de escaperoom en de locatie.

Aleid de Jong, Nynke de Jong (Universiteit Utrecht)

During this interactive workshop, participants are introduced to various types of online education. The workshop covers how to apply these types to the daily educational practice. Furthermore, advantages of this kind of education are discussed. In addition, virtual exchange with other universities and the availability of practical support will be explained.

At the end of the workshop, participants are aware of the different types of online education. They also know how to apply these types and how to exchange courses with other universities. A rough design will be created. This contains a plan of approach on how to implement online education into the teachers’ own educational practice.

14.30-15.15 uur: Plenaire sessie – door José van Dijck,  Jan Haarhuis, Casper Hulshof

José van Dijck & Jan Haarhuis (Universiteit Utrecht)

Supported by ICT, the digitalization of teaching and learning is progressing rapidly. This offers many opportunities for initial learning as well as for post-initial (life-long) learning. Formats and modes of teaching, and even curriculum will be impacted. Educational institutions struggle with these innovations as corporate and public technologies enter academia. How to design and blend online and physical learning environments? How to ensure that students and teachers maintain a sense of community? José van Dijck and Jan Haarhuis, both Utrecht University, will engage in a dialogue to unpack their visions on the digitalization of education.

Biographies

José van Dijck is distinguished university professor of media and digital society at Utrecht University. She graduated from Utrecht University in 1985 and received her PhD in Comparative Literature from the University of California, San Diego (UCSD) in 1992. Van Dijck worked at the Universities of Groningen, Maastricht and Amsterdam. At the University of Amsterdam, she served as Chair of the Department of Media Studies and was the Dean of the Faculty of Humanities. From 2015 until 2018, she was the President of the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences (KNAW).

Jan Haarhuis is an Educationalist and a teacher in Mathematics and Physics and since 2014, he is leading the University-wide program “Educate-innovation and technology” (Educate-it) that supports teachers as they future-proof and enhance their teaching practice. In 2016, Jan received the ‘change maker’ award in the ICT and Education Professionals category in the Netherlands’ SURF education awards. He is Chair of the ‘Digital Education’ Group of the League of European Research Universities (LERU) and actively involved in the development of European University CHARM-EU.

Casper Hulshof (Universiteit Utrecht)

Educational technology is as old as technology itself, so there is no question about the impact of technology on learning. Still, a few almost ancient questions about uses and misuses of technology in education have been left unanswered, and given the increase in they may have become even more relevant than before. Does the internet belong in the classroom? Do computers make people smarter, dumber, or more violent? Does technology provide the key to answering today’s ‘21st century’ problems? Casper Hulshof will address a few of these questions, using his characteristic ‘mythbuster’-style.

Biography

Casper Hulshof is a teacher in Educational Science at the faculty of Social Sciences at the University of Utrecht. He specializes in courses on educational psychology, research methodology, and philosophy of science. To him, the most important points about effective teaching are humor and making the connection between classic theory and contemporary research. He is an active user of social media where he likes to discuss science and pseudoscience, and tries to bridge the gap between educational research and educational practice. He is co-author of two books that take a critical look at some educational ideas: Urban Myths about Learning and Education (published in 2016) and recently More Urban Myths About Learning and Education: Challenging Eduquacks, Extraordinary Claims, and Alternative Facts.

15.30-16.30 uur: Workshopronde 2

Jasper van Winden (Universiteit Utrecht)

Redesigning Learning spaces has been a key trend in Higher Education for five years in a row now, according to the renowned Educause Horizon Report. Also in the Netherlands a range of alternative learning spaces have been designed, often initiated by teachers.

During this workshop you will start your own quest for an ideal learning space. We will make use of design principle cards for learning spaces and rapid prototyping with LEGO.

This workshop can be of interest both for policy makers and for teachers.

Ralph Meulenbroeks (Universiteit Utrecht)

A personal pitch is a video statement about just what makes you tick. So in this workshop we are going to start by finding out what that might be. Then we’ll work on a script for a clip and finally we’ll go to the light board studio to actually record it.

Lindy Wijsman en Gemma Corbalan (Universiteit Utrecht)

Would you like to gain insight into your students’ learning process, or understand what the effects of an innovation are on your students’ learning process? If you do, you are using a systematic, research-informed approach to your teaching. In this workshop you will make a start with this according to the principles of Scholarship of Teaching and Learning. We will present the Utrecht Roadmap for Teaching Innovation and Scholarship; an instrument that will guide you through the first steps of research-informed teaching by proving information, tips, tricks, and pitfalls.

Christian Köppe (Universiteit Utrecht)

Soms is het leuk om een onderwerp vanuit een andere invalshoek te benaderen. Zo kan je bijvoorbeeld leren programmeren door een stuk muziek te produceren. Hierbij komen zowel een aantal basale programmeerconcepten aan de beurt als ook concepten uit de muziek, een aansprekende combinatie! In deze workshop leer je een programmeertaal voor muziek kennen en maak je vrij snel eerste stappen naar een goed klinkend geheel. De workshop is geschikt voor iedereen met interesse in programmeren en/of muziek en/of het kijken met een nieuwe bril naar bestaande onderwerpen. Voorkennis is in ieder geval niet nodig (maar ook niet erg). Wat je wel mee moet brengen is een koptelefoon of oortjes!

Base Defize (University College Utrecht)

The USO project pre-labs and e-labs, which was granted in 2016 has yielded preliminary data that indicate that using “real-life” computer simulations of experiments subsequently carried out for real yields increased understanding, more enthousiasm and more efficient practical dexterity amongst student doing practicals.

Nynke de Jong & Alex Lodder (Universiteit Utrecht)

In this workshop you will develop a feedback process for a course of your own choice. You will learn how to apply (digital) feedback effectively and how to use feedback to increase student’s learning.

Kevin Storm (Kleinkunstig)

Na afloop van deze les ben je zelf in staat een eigen virtuele, geanimeerde wereld te maken. Ufo’s vliegen door de klas, koeien rennen onder de tafels door, alles kan met Augmented Reality. Onder begeleiding van ervaren gediplomeerd docent Kevin Storm leer je zelfstandig en zelfverzekerd werken met AR.
Neem indien mogelijk je eigen ipad of laptop mee!

16.30-17.30 uur: Borrel en pitches Design Thinking sessies


Meer informatie

Datum: vrijdag 22 november 2019 vanaf 12.00 tot 17.30 uur

Locatie: Koningsberger en Buys Ballotgebouw, Utrecht Science Park, toegang via Koningsbergergebouw (Budapestlaan 4a-b, 3584 CD Utrecht)

Voor wie: Docenten, studenten, scholieren en iedereen die geïnteresseerd is in innovatie van voortgezet en/of hoger onderwijs.

Aanmelden: Gratis, vooraf aanmelden voor het festival en workshops. De inschrijving is gesloten.

Foto’s: Thomas Fasting