Teaching & Learning Lab

Good Practices

  • Filter: (Reset)
  • Van pilot in het TLL naar nieuwe onderwijsruimte op de UU

    Toen Jasper van Winden (docent bij de opleiding Biologie, UU) experimenteerde met een flipped classroom in zijn onderwijs, kwamen de activerende werkvormen niet goed uit de verf, omdat hij lesgaf in traditionele zalen met stoelen in rijen en de docent bij het bord. Hij heeft daarom twee jaar lang voor zijn onderwijs het Teaching &…

    Lees meer

    Reciprocal peer tutoring: studenten van elkaar laten leren

    Prof. dr. Ferdi Engels, docent bij Farmaceutische Wetenschappen en directeur van de Undergraduate School of Science van de Universiteit Utrecht, heeft in het Teaching & Learning Lab (TLL) een nieuwe onderwijsmethode uitgeprobeerd: Reciprocal peer tutoring. Hierbij maak je koppels van studenten met een verschillende disciplinaire achtergrond of ervaringen, en laat ze van elkaar leren. Zijn…

    Lees meer
    instructiefilmpje TLL

    Moet je een instructiefilmpje enthousiast inspreken?

    Er is al veel onderzoek gedaan naar hoe je instructiefilmpjes het beste kunt ontwerpen. Esmee Mocking deed tijdens haar master Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht onderzoek naar enthousiasme: Verhoogt een enthousiaste spreker in een instructiefilmpje de leeropbrengsten en aandacht? Ze maakte hierbij onder andere gebruik van eye-tracking. Het onderzoek Om dit te onderzoeken nam Esmee…

    Lees meer

    Studenten aan hun vaardigheden laten werken in het TLL

    In de keuzecursus Co-create: life’s professional challenges worden studenten gestimuleerd om op een innovatieve manier een maatschappelijk probleem op te lossen. Twintig derdejaars bachelor-, master- en recent afgestudeerde studenten van alle faculteiten van de Universiteit Utrecht hebben in een team twee weken gewerkt aan eenzaamheid in Utrecht. Het TLL was de home-base voor de cursus. De…

    Lees meer

    De ervaringen van Wouter van Joolingen met het observatiesysteem

    Sinds eind 2017 beschikt het TLL over een observatiesysteem met acht camera’s. Wouter van Joolingen, wetenschappelijk directeur van het Freudenthal Instituut, heeft al met de camera’s gewerkt en vertelt in dit artikel over zijn ervaringen. “Veel promovendi, onderzoekers en leraren (in opleiding) zouden hier goed gebruik van kunnen maken. De enige beperking is dat het…

    Lees meer

    Lesmodule voor middelbare scholieren om VR-app te ontwikkelen

    Mardie Vermunt, masterstudent Science Education and Communication bij het Freudenthal Instituut, heeft tijdens haar stage bij De Werkplaats in Bilthoven een lesmodule ontwikkeld waarin leerlingen een virtual reality (VR) app bouwen. Tijdens het ontwikkelproces gingen er al gelijk drie 4 havo/vwo biologie-leerlingen aan de slag met het maken van een educatieve VR-app over de cel…

    Lees meer

    Hoe kun je leren ondersteunen met video?

    De docenten van U-Talent gebruiken steeds vaker video’s in hun onderwijs, en wilden daarom weten hoe je video’s effectief in kunt zetten in de klas. Zij hebben dit samen met onderzoeker Winnifred Wijnker van het Freudenthal Instituut onderzocht, in een door de NRO gefinancierd project. Het onderzoek Er zijn veertien video’s onderzocht die de docenten…

    Lees meer

    De Arduino-module en kennisclips van Peter Duifhuis

    Peter Duifhuis is natuurkunde lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht en docent bij U-Talent. Voor zijn onderwijs maakt hij veelvuldig gebruik van kennisclips. Daarnaast heeft hij, in samenwerking met masterstudenten, een lesmodule over Arduino ontwikkeld die hij in het Teaching & Learning Lab geeft.  Arduino module Om leerlingen voor te bereiden op een maatschappij waarin robotica…

    Lees meer

    Leer je meer met Augmented Reality?

    Augmented Reality toepassingen zijn erg populair, maar heeft het ook meerwaarde om deze in je onderwijs te gebruiken? Dr. Nico Rutten onderzoekt deze vraag met één specifieke tool: de Augmented Reality sandbox. Hij hoopt uiteindelijk bredere lessen te kunnen trekken over het ondersteunen van onderwijs met Augmented Reality. De Augmented Reality sandbox De AR sandbox…

    Lees meer

    Studenten out-of-the-box laten denken

    Sanne de Jong richt zich bij de opleiding Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht op onderwijs en innovatie. In de nieuwe cursus die ze voor masterstudenten van Biology of Disease heeft ontwikkeld, wil ze studenten graag out-of-the-box laten denken en verandert daarom ook hun leeromgevingen. In de twee weken durende cursus gaat het om inzicht…

    Lees meer