Teaching & Learning Lab

Good Practices

Onderbouwleerlingen in de virtual classroom

VO-docent Martin FousertEind oktober stonden Martin Fousert en Angus Hoefs (U-Talent) in de virtual classroom, voor 35 havo/vwo leerlingen uit de tweede klas die online aanwezig waren voor de module ‘Plastic Soep’. In dit artikel vertelt Martin Fousert hoe dat ging!

Bij de Plastic Soep module ontdekken leerlingen wat er gebeurt met plastic in de oceaan, en bedenken ze oplossingen voor deze plasticvervuiling. De module bestaat uit een gastcollege en een onderzoeksopdracht, waarover de leerlingen zelfstandig een digitale poster maken. Martin en Angus hadden tijdens de module alleen contact met de leerlingen via de virtual classroom (VC).

Opzet van de module
De onderzoeker die het gastcollege gaf was ook aanwezig in de VC. “Het is natuurlijk ook mogelijk om een scherm te delen en de onderzoeker op afstand te laten presenteren, maar door fysiek in de VC aanwezig te zijn konden we beter op elkaar inspelen,” vertelt Martin. Na de instructies en een poll met de leerlingen, gingen de leerlingen zelfstandig aan het werk met de onderzoeksopdracht. Na een uurtje kwamen ze weer bij elkaar in de VC om kort te bespreken waar ze tegenaan gelopen waren. Daarna gingen ze weer zelfstandig verder. Angus en Martin bleven wel steeds in de VC bereikbaar voor vragen, want daar waren er voldoende van. De leerlingen deelden hun digitale poster met de groep in Google spreadsheet, zodat de andere leerlingen hier feedback op konden geven. Vervolgens presenteerden de leerlingen hun aangepaste posters aan de groep in pitches van drie minuten.

Meer interactie
“Na een korte introductie over de mogelijkheden van de VC werden Angus en ik enthousiast over het werken vanuit de VC. In juni hadden we al een digitale module voor brugklassers gedaan, via Google Meet. Door te gaan werken vanuit de VC hoopten we op meer interactie en meer het gevoel te krijgen voor een klas te staan.” En dit is gelukt. Martin vond de interactie met de deelnemers een duidelijke meerwaarde, en had veel meer het idee dat hij met een klas bezig was.

Proefdraaien
“Twee weken vóór de module hebben we ‘proef gedraaid’ in de VC. Dat was echt noodzakelijk, want we liepen al vast bij de vraag: Hoe start je de VC op? Met wat hulp kwamen we gelukkig verder en daardoor konden we op de moduledag zelf heel snel starten (binnen een kwartier was alles gereed).” Docenten die ook in de virtual classroom gaan lesgeven, raadt Martin dus aan om zeker te gaan proefdraaien. “Neem de tijd om alles te doorlopen en je hele les door te nemen. Waar loop je tegenaan? Dat wil je echt niet tijdens je les zelf nog moeten uitzoeken!”

virtual classroomTips
Naast het proefdraaien, heeft Martin nog de volgende tips voor docenten die les gaan geven in de VC:
• Laat de leerlingen hun geluid UIT en hun webcam AAN zetten. Dan lijkt het alsof je voor de klas staat.
• Zet alles wat je wil doen goed op een rijtje, want het is best een intensieve les.
• Denk ook goed na over hoe je de leerlingen buiten de VC wil laten werken, en hoe ze hun werk vervolgens delen, bijvoorbeeld via een Google Document.

Martin Fousert is biologiedocent op het Kalsbeek College in Woerden en docent-ontwikkelaar bij U-Talent, met name voor de onderbouw.

Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)