
Educate-it bij REBO – Versterk je onderwijs
‘Het ziet er veel professioneler uit!’ Martijn Huysmans en Thomas Walther De kennisclip wint aan populariteit, mede door het online onderwijs. Er zijn niet alleen meer kennisclips; ze worden ook steeds mooier! Thomas Walther en Martijn Huysmans (beide U.S.E.) maakten met ondersteuning van het Teaching Learning Lab professionele clips. Zij vertellen ons over hun ervaringen….
Lees meer
De interactie en dynamiek van fysiek onderwijs simuleren
Een belangrijk onderdeel van het vak ‘Duurzame ontwikkeling’ aan de UU zijn de interactieve werkcolleges. Daarom koos Tom Peek ervoor om de werkcolleges in de virtual classroom te houden: “Werkcolleges online geven is een uitdaging, en vaak lever je toch een klein beetje in op het vlak van levendigheid en interactie. De virtual classroom kan…
Lees meer
Een online Summer School met het TLL als educatieve cockpit
Fysiek bij elkaar komen voor de ‘Futuring for Sustainability’ Summer School was dit jaar niet mogelijk. Daarom gaven Jeroen Oomen en zijn collega’s deze zomerschool online vanuit het TLL. “Het TLL gaf ons een vrij unieke mogelijkheid om te experimenteren met het simuleren van een ‘echte’ leeromgeving. Een experiment dat ons uitstekend is bevallen.” Tijdens…
Lees meer
Terugblik op Inspiratiecafé Online Lesgeven
Tijdens het Inspiratiecafé van 11 juni vertelde UU-docent Tomas Klos (faculteit Bètawetenschappen) over zijn ervaringen met online onderwijs. Noodgedwongen vindt al het UU-onderwijs vanwege de coronacrisis sinds halverwege blok 3 online plaats. Tomas’ vak (Datastructuren en Algoritmen voor Kunstmatige Intelligentie) startte in blok 4, waardoor hij wat meer tijd had om zich voor te bereiden…
Lees meer
Online onderwijs in tijden van corona: David Baneke
In dit artikel vertelt David Baneke, universitair docent wetenschapsgeschiedenis aan de UU, over zijn afstandsonderwijs ten tijde van corona. Hoe pakt hij het aan, hoe gaat het, en wat vinden hij en zijn studenten ervan? “Het vak Science and the Dilemmas of Modernity van de master History and Philosophy of Science begon in periode 4,…
Lees meer
Online onderwijs in tijden van corona: Anne van Veen
Alle docenten van scholen en HO-instellingen zijn momenteel hard aan het werk om onderwijs op afstand te organiseren. Anne van Veen, promovendus bij het Freudenthal Instituut, vertelt over haar ervaringen met online onderwijs. “In periode 3 coördineer en geef ik samen met Stephen Snelders, Toine Pieters en een heleboel gastdocenten de Farmacie-bachelorkeuzecursus Verslaving en Verslavingsmiddelen,…
Lees meer
Online onderwijs in tijden van corona: Ralph Meulenbroeks
Alle docenten van scholen en HO-instellingen zijn momenteel hard aan het werk om onderwijs op afstand te organiseren. Ralph Meulenbroeks, universitair docent aan de UU, vertelt over zijn ervaringen met online onderwijs. “In het onderwijs kent de digitale revolutie zijn zegeningen. Dat bleek toen we (gedeeltelijk) in lock down gingen en al het onderwijs in…
Lees meer
Afstandsonderwijs vormgeven op basis van de ideale didactische situatie
Jasper van Winden (Universiteit Utrecht) gaat bij het ontwerpen van onderwijs uit van de ideale didactische situatie en laat zich niet beperken door (bestaande) ruimtes en faciliteiten. Vanuit dat perspectief is hij aan de slag gegaan met het afstandsonderwijsproject van de Universiteit Utrecht, en heeft zo een Virtual Classroom en Hybrid Active Learning Classrooms laten…
Lees meer
Studenten ontwikkelen innovatieve vorm van geschiedvertelling
Door Utrecht wandelen en met je smartphone via augmented reality meer te weten komen over de geschiedenis van de stad: daar hebben vijf bachelorstudenten en leerlingen tijdens de gloednieuwe Living Pasts cursus de basis voor gelegd. Het prototype dat de studenten ontwikkeld hebben is al online te bekijken, en het idee is dat andere studenten…
Lees meer
Het belang van face-to-face interactie in blended cursussen
De laatste jaren is er een duidelijke trend zichtbaar naar steeds meer online onderwijs. Inmiddels zijn er wereldwijd al ruim 800 universiteiten die volledige online vakken aanbieden, maar ook een hele studie online volgen is tegenwoordig geen uitzondering meer. Ook op middelbare scholen is deze trend zichtbaar, neem bijvoorbeeld leerlingen die het vak wiskunde D…
Lees meer