
Kennisclips maken bij mastercursus Communicating Science with the Public
Tijdens de mastercursus Communicating Science with the Public (CSP) van het Freudenthal Instituut leren studenten een publiekstekst schrijven en een kennisclip maken over een wetenschappelijk onderwerp, en kunnen daarbij gebruik maken van de faciliteiten van het TLL. Hieronder kun je de best beoordeelde clips bekijken: Antibiotica en resistentie Door: Mae van Gemert en Koos Bax…
Lees meer
Stop-Motion animaties door studenten
Mohammadreza Farrokhnia is een Iraanse natuurkundeleraar, en promovendus aan de Tarbiat Modares Universiteit in Teheran. Zijn onderzoek richt zich op het effectief onderwijzen van natuurkunde, en leerstrategieën op het gebied van onderwijstechnologie. In het kader van zijn promotieonderzoek is hij van juli 2018 tot september 2019 te gast bij het Freudenthal Instituut, waar hij in het Teaching & Learning Lab onderzoek doet naar het maken van animaties door studenten als aanpak om natuurkunde te leren. Het grootste deel van Farrokhnia’s onderzoek…
Lees meer
De ideale opstelling om studenten te laten samenwerken
Programmeervaardigheden worden steeds belangrijker, in allerlei vakgebieden. Om studenten hierop voor te bereiden, hebben Dirk Gerritsen (coördinator masteropleiding, School of Economics) en Robbert Pullen (trainer bij bedrijf Optiver) een cursus ontwikkeld over financiële algoritmen voor studenten van zowel het Economiedepartement als de Science faculteit van de Universiteit Utrecht. In het TLL werkten de studenten samen…
Lees meer
Van pilot in het TLL naar nieuwe onderwijsruimte op de UU
Toen Jasper van Winden (docent bij de opleiding Biologie, UU) experimenteerde met een flipped classroom in zijn onderwijs, kwamen de activerende werkvormen niet goed uit de verf, omdat hij lesgaf in traditionele zalen met stoelen in rijen en de docent bij het bord. Hij heeft daarom twee jaar lang voor zijn onderwijs het Teaching &…
Lees meer
Reciprocal peer tutoring: studenten van elkaar laten leren
Prof. dr. Ferdi Engels, docent bij Farmaceutische Wetenschappen en directeur van de Undergraduate School of Science van de Universiteit Utrecht, heeft in het Teaching & Learning Lab (TLL) een nieuwe onderwijsmethode uitgeprobeerd: Reciprocal peer tutoring. Hierbij maak je koppels van studenten met een verschillende disciplinaire achtergrond of ervaringen, en laat ze van elkaar leren. Zijn…
Lees meer
Moet je een instructiefilmpje enthousiast inspreken?
Er is al veel onderzoek gedaan naar hoe je instructiefilmpjes het beste kunt ontwerpen. Esmee Mocking deed tijdens haar master Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht onderzoek naar enthousiasme: Verhoogt een enthousiaste spreker in een instructiefilmpje de leeropbrengsten en aandacht? Ze maakte hierbij onder andere gebruik van eye-tracking. Het onderzoek Om dit te onderzoeken nam Esmee…
Lees meer
Studenten aan hun vaardigheden laten werken in het TLL
In de keuzecursus Co-create: life’s professional challenges worden studenten gestimuleerd om op een innovatieve manier een maatschappelijk probleem op te lossen. Twintig derdejaars bachelor-, master- en recent afgestudeerde studenten van alle faculteiten van de Universiteit Utrecht hebben in een team twee weken gewerkt aan eenzaamheid in Utrecht. Het TLL was de home-base voor de cursus. De…
Lees meer
De ervaringen van Wouter van Joolingen met het observatiesysteem
Sinds eind 2017 beschikt het TLL over een observatiesysteem met acht camera’s. Wouter van Joolingen, wetenschappelijk directeur van het Freudenthal Instituut, heeft al met de camera’s gewerkt en vertelt in dit artikel over zijn ervaringen. “Veel promovendi, onderzoekers en leraren (in opleiding) zouden hier goed gebruik van kunnen maken. De enige beperking is dat het…
Lees meer
Hoe kun je leren ondersteunen met video?
De docenten van U-Talent gebruiken steeds vaker video’s in hun onderwijs, en wilden daarom weten hoe je video’s effectief in kunt zetten in de klas. Zij hebben dit samen met onderzoeker Winnifred Wijnker van het Freudenthal Instituut onderzocht, in een door de NRO gefinancierd project. Het onderzoek Er zijn veertien video’s onderzocht die de docenten…
Lees meer
Leer je meer met Augmented Reality?
Augmented Reality toepassingen zijn erg populair, maar heeft het ook meerwaarde om deze in je onderwijs te gebruiken? Dr. Nico Rutten onderzoekt deze vraag met één specifieke tool: de Augmented Reality sandbox. Hij hoopt uiteindelijk bredere lessen te kunnen trekken over het ondersteunen van onderwijs met Augmented Reality. De Augmented Reality sandbox De AR sandbox…
Lees meer