Teaching & Learning Lab

Herfstfestival 2020

Op Herfstfestival 2020 draaide het om de innovatie van ons onderwijs. Het centrale thema was Onderwijs Overal, met als subthema’s Augmented/Virtual Reality (AVR) en Afstandsonderwijs. Het gehele festival was online beschikbaar via het platform Let’s go Digital.

In de keynote door motivatie-expert Ralph Meulenbroeks, werd ingegaan op de motivatie ten tijde van afstandsonderwijs. Verder waren er diverse workshops waarin afstandsonderwijs in het voortgezet en hoger onderwijs aan bod kwamen, keken we naar diverse tools die kunnen helpen bij onderwijs op afstand en kon de wereld van augmented en virtual reality worden verkend op je eigen telefoon.

Keynote-spreker Ralph Meulenbroeks vertelt je hier graag meer over.

Aanmelden: De registratie is gesloten.

Programma Herfstfestival 27 november 2020

Tijd Activiteit
12:45-13:00 Online inloop
13:00-14:10 Opening en keynote Ralph Meulenbroeks
14:15-15:45 Uitgebreide workshops
14:15-14:55 Workshopronde 1
15:05-15:45 Workshopronde 2
15:45-16:00 Afsluiting
16:00-16:30 Netwerken in lobby

Gedetailleerd programma

12:45-13:00 uur: Online inloop
13:00-14:10 uur: Opening en keynote

Ralph Meulenbroeks (Universiteit Utrecht)

Motivation is a multi-faceted concept. In this lecture, we are going to explore you things that literally “move” you in relation to what you need to motivate others in these challenging times.

14:15-14:55 uur: Workshopronde 1

Eric Jutten (Simulation Crew), Maurice Magne (iXperium Health) & Astrid Timman (HAN)

Soft skills en communicatieve vaardigheden zijn in veel beroepen belangrijk. Ze worden vaak in een rollenspel geoefend, immers je leert communicatie door het te doen. Door het combineren van een aantal innovaties (A.I. en spraaktechnologie) is dit nu ook mogelijk in Virtual Reality (VR).

We tonen hoe dit werkt aan de hand van diverse videofragmenten uit een tweetal VR producties: (1) Max, een virtuele client aan een gezondheidscentrum en (2) Herken laaggeletterdheid.

Onderzoeker en docent Astrid Timman verricht onderzoek naar het gebruik van deze toepassing in het Hoger Beroepsonderwijs. Zestig studenten hebben geoefend met Virtuele client Max en eerste ervaringen zijn beschikbaar

Tijdens de presentatie zal het publiek nadrukkelijk betrokken worden middels een aantal polls en korte discussies.

Prof. dr. Ferdi Engels & Tamar Aprahamian (Universiteit Utrecht)

Collaborative Online International Learning (COIL) is known as an innovative, cost-effective instructional method that promotes intercultural learning through online collaboration between
faculty and students residing in different countries or locations within the context of a course. In this workshop we will explore possibilities and identify hurdles when implementing COIL in your own courses, and we will share experiences with a COIL project that is running as we speak.

Thomas Ginn (Universiteit Leiden)

XR (extended reality) is used in education and research more and more. Now technology is really taking of, the need for development of knowledge, tools and policies for implementation is rising. It’s time for academia to take in a leading role in the further development of XR.

Goal: Making participants aware of challenges and issues around the development of XR for education and research as well as gathering input and ideas for this discussion. Results of the discussion will be shared through the XR ERA website.

Bas Defize – Universiteit Utrecht
Klassieke practica zijn al te vaak kookboek-achtige oefeningen waar weinig beklijft, omdat er weinig input van de student zelf wordt gevraagd. Ze zijn natuurlijk wel uitstekend om te leren hoe met lab-apparatuur om te gaan. Kunnen virtuele laboratoria en online tools als Labster en Labbuddy, zeker in Corona-tijd, het klassieke laboratorium onderwijs ondersteunen of zelfs vervangen?

15:05-15:45 uur: Workshopronde 2

Anne Heemskerk, Danial Hasan (Ùniversiteit Utrecht)

This workshop will consist of a presentation and a demonstration of a product. The presentation will explore a) the current state of AR in informal educational settings, particularly focusing on biology applications, and b) the process and progress off our master’s thesis, a design-based research project which uses a stickerbook and collectible stickers, coupled with an AR-ready smartphone app, to familiarize and engage users with basic concepts about proteins in the human body. After presenting on these two topics, a demonstration will be given to show the audience how the product works, i.e., the interaction between the physical stickerbook and the smartphone app.

Ivar Troost, Simon Dirks, Tim Overkempe, Toine Pieters (Universiteit Utrecht)

We leven in een complexe wereld met evenzo complexe vraagstukken. Denk aan klimaatverandering of sociale polarisatie. De realiteit is dat we leerlingen en studenten geen oplossingen kunnen “aanleren” voor zulke ‘wicked problems’. En toch zijn deze problemen te belangrijk om ongeroerd te laten in het klaslokaal.

Na onze ervaringen in de Living Pasts bachelorcursus, waarin studenten de geschiedenis van Utrecht tot leven wekken met innovatieve mediavormen, hebben we het vermoeden dat design een sleutelrol kan spelen.

In deze sessie delen we opgedane ervaringen van design-gebaseerd onderwijs, waarna we al vrij snel over zullen gaan naar een praktijksessie waarin we zelf met (onderwijs-gerelateerde) ontwerpvraagstukken aan de slag gaan.

Er kan gekozen worden tussen de volgende vraagstukken:

(1) “Mijn school staat buiten de samenleving”
(2) “Leerlingen verliezen motivatie in mijn vak tijdens corona”

Richta IJntema

Eén van de speerpunten van de Universiteit Utrecht (UU) is een leven lang leren. Deze workshop geeft je een beeld hoe de UU vaardighedenonderwijs, zoals gespreksvoering, intervisie en loopbaantraining, online aanbiedt aan zowel studenten als ook professionals via het eigen LifeLong Learning-platform. In het bijzonder maak je kennis met de inzet van virtuele trainingsacteurs in dit type onderwijs.

Je ervaart:
• hoe een gesprek met een online trainingsacteur verloopt;
• op welke manieren je de acteurs inzet;
• hoe docenten zelf aan de slag kunnen met de tool die dit mogelijk maakt (bekend onder de naam ‘DialogueTrainer’);
• hoe de UU onderzoek doet naar de effectiviteit van virtuele trainingsacteurs en wat deze onderzoeken aan kennis hebben opgeleverd.

Richta IJntema is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de DialogueTrainer tool. Aan de UU zet ze zich al jaren in om de impact en ‘fun’ van online vaardighedenonderwijs te vergroten.

Angus Hoefs (Ds. Pierson College)

Je zit achter je laptop online les te geven en staart naar zwarte schermpjes of profielfoto’s. Hoe weet je dat je studenten/leerlingen tijdens de les doen wat je gevraagd hebt? Hoe weet je wat ze daadwerkelijk aan het doen zijn en of ze nog bij de les blijven? In deze interactieve (hoe kan het ook anders!) workshop geef ik je tips en tricks om met data driven feedback en handige tools je studenten/leerlingen bij de les te houden en ervoor te zorgen dat de studenten/leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces.

Bij deze workshop zit wat voorbereidend werk (15-30 min), zodat we voortvarend aan de slag kunnen gaan.

14:15-15:45 uur: Uitgebreide workshops

Frederique Leopold & Christa van Tongeren (Hogeschool Utrecht)

In deze workshop ervaar je hoe het is om in een VR game te leren over informatievaardigheden. In deze adventure game kun je zelfstandig rondlopen in een virtuele wereld, onderweg vergaar je kennis waarmee je in mini games punten kunt halen om uiteindelijk een digitaal certificaat te verdienen.

Je leert in spelvorm, beweegt veel en bekijkt o.a. korte animaties. Voor onze studenten is de game gekoppeld aan de ELO, waarin alle theorie na te lezen is. Hierdoor is het voor meerdere leerstijlen aansprekend.

Sommige mensen kunnen niet goed tegen VR-beelden, daarom kan de game ook op de computer gespeeld worden. De applicatie is door ons speciaal voor de HU gemaakt en bedoeld voor 1e jaars studenten.

Stefan Rutenfrans, Luka de Vrij, Jesse Bakker, Joost Visser, Theije Klaassen. (De Werkplaats Kindergemeenschap Bilthoven)

What can teachers do with Augmented and Virtual Reality (AVR) in the classroom when they’re on a low budget? In this session I’ll explain what’s the added value of AVR. I will give examples of AVR that you can use in combination with cheap Cardboard VR glasses. These VR glasses make use of a cellphone.
Also, 4 students of mine will tell you about their project: making a VR app about the solar system. They will tell you about the process and show you some ‘sneak-peeks’ (because it’s not quite ready yet). If they manage to deliver a working VR-app, they will probably be the first students in the Netherlands to do so.
Finally, everybody can experience VR first-hand with the VR-glasses in the pre-package. It’s recommended to download the YouTube app beforehand and make sure that your phone is fully charged (VR applications use a lot of power).

15:45-16:00 uur: Afsluiting
16:00-16:30 uur: Gemeenschappelijk netwerken in lobby


Meer informatie & aanmelden

Datum: vrijdag 27 november vanaf 13:00 tot 16:30 uur

Locatie: Online, via Let’s Get Digital

Voor wie: Docenten, studenten, scholieren en iedereen die geïnteresseerd is in innovatie van voortgezet en/of hoger onderwijs.

Aanmelden: De registratie is gesloten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van andere activiteiten die het Teaching & Learning Lab organiseert? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.