Good Practices
Studenten out-of-the-box laten denken
Sanne de Jong richt zich bij de opleiding Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht op onderwijs en innovatie. In de nieuwe cursus die ze voor masterstudenten van Biology of Disease heeft ontwikkeld, wil ze studenten graag out-of-the-box laten denken en verandert daarom ook hun leeromgevingen.
In de twee weken durende cursus gaat het om inzicht krijgen in de vaardigheden die studenten later op de arbeidsmarkt nodig hebben: probleemoplossend vermogen en samenwerken. Ook wil Sanne studenten al in een vroeg stadium iets meegeven over hoe de wetenschappelijke wereld werkt en welke bedrijven en organisaties er een rol spelen.
Diverse werkvormen en omgevingen
Om deze leerdoelen te bereiken, heeft Sanne verschillende werkvormen gebruikt op diverse locaties. Zo gingen de studenten bijvoorbeeld naar het Descartes Centrum, de Botanische Tuinen, Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), het Universiteitsmuseum en het Teaching & Learning Lab (TLL). “Dit deed ik bewust, omdat ik de studenten graag out-of-the-box wilde laten denken, en dan moet ik ook wat in de omgeving veranderen,” vertelt Sanne.
Inspirerende ruimte
“Zowel voor docenten als studenten geldt dat wanneer je weer eens in een andere omgeving bent, dat dat inspireert. Toen ik in het TLL was en hoorde van alle mogelijkheden, stimuleerde mij dat om na te denken over hoe ik dat kan inzetten voor mijn onderwijs.” Sanne vond het heel leuk om een deel van de cursus in het TLL te geven. Het is een fijne, ruimtelijke en lichte omgeving met veel mogelijkheden. En doordat je het meubilair kan verschuiven, krijg je ook geen standaard onderwijs. Wat ook heel fijn is, is de muur waar je op kan schrijven en magneetjes op kan plaatsen.
Uit je vertrouwde omgeving
Sanne wil haar eigen onderwijs meer innoveren, en wil daarbij graag gebruik maken van de mogelijkheden die het TLL biedt. Andere docenten zou ze zeker aanraden om eens een cursus in het TLL te geven, want “het is voor docenten goed om eens uit het oude vertrouwde lokaal te komen.” Docenten die les gaan geven in het TLL raadt Sanne aan om ruim op tijd naar het TLL te komen om de mogelijkheden te zien. “Ik was zelf vrij laat, ongeveer twee weken van tevoren. Als je daar nog eerder naartoe gaat, kun je meteen kennismaken met alle mogelijkheden en zo ideeën opdoen hoe je ze kan gebruiken voor je onderwijs. En maak vooral gebruik van het flexibele meubilair!”
Sanne de Jong heeft Biomedische Wetenschappen gestudeerd en een promotieonderzoek gedaan naar bindweefsel in het hart.
In samenwerking met de Hartstichting heeft ze mede de NLT-module ‘Hart en vaten’ ontwikkeld, en tegenwoordig geeft ze onderwijs bij de opleidingen Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht.
Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)