Nieuws
Terugblik op Inspiratiecafé – Escape boxes
Tijdens het inspiratiecafé van donderdag 20 april vertelden docenten Alice Veldkamp en Anneke van Houwelingen van de Universiteit Utrecht over het gebruik van escape rooms en escape boxes in het onderwijs. Zij leggen uit dat deze vormen van game based learning steeds populairder worden in het onderwijs en hoe deze het beste toegepast kunnen worden om leerervaringen te verbeteren. In het tweede deel van het inspiratiecafé is het tijd voor de deelnemers om hun eigen skills te oefenen met de escape games die zij voor hun eigen onderwijs hebben ontwikkeld.
Steeds meer escape rooms in het onderwijs
Anneke van Houwelingen vertelde dat game-based learning de laatste 10 jaren is toegenomen. Een voorbeeld is het spelconcept escape rooms. Dit wordt steeds vaker door docenten aangepast voor hun informele en formele educatie doeleinden. Anneke is universitair hoofddocent bij het departement Farmaceutische Wetenschappen en maakt gebruik van escape rooms in haar onderwijs. Universitair docent Alice Veldkamp heeft met haar studenten onderzocht hoe dit commerciële spelconcept aangepast kan worden voor onderwijs en zogenaamde ‘escape boxes’ ontwikkeld. In haar proefschrift schrijft Alice over haar onderzoek naar de opkomst van escape rooms in het voortgezet onderwijs.
Uitdagingen van educational games
Bij de ontwikkeling van educational games, zoals escape rooms, komen echter wel een aantal uitdagingen kijken volgens Alice. Als eerste moet je de leerling in de classroom setting ‘verleiden’ om in de wereld van het spel te stappen. Dit is niet zo vanzelfsprekend als bij een gamende leerling thuis. Om de interesse te wekken van de leerling is het onder andere nodig een goede verhaallijn en rolverdeling te creëren. Daarnaast is het belangrijk dat het doel van het spel in lijn is met leerdoelen, speltechnieken en de pedagogische aanpak van de inhoud. En als laatste moeten de ervaringen, kennis en vaardigheden die opgedaan zijn in spelwereld weer gerelateerd worden aan de echte wereld middels een nabespreking. Meer informatie over het ontwerpen van educational escape rooms, hoe deze in het curriculum passen en over de rol van de docent is te vinden in het proefschrift van Alice Veldkamp.
Aan de slag met de escape games
Nadat Anneke en Alice het publiek wegwijs hebben gemaakt in de interessante wereld van game based learning, is het tijd om de escape boxes uit te proberen. Aanwezigen verspreiden zich over de drie verschillende games en gaan aan de slag. Onder enige tijdsdruk worden de spellen met veel enthousiasme gespeeld en (bijna) iedereen weet binnen de tijd de puzzels op te lossen. Onder het genot van een hapje en een drankje wordt achteraf een nabespreking gedaan waarin ervaringen worden gedeeld en vragen worden gesteld. Al met al een zeer geslaagde middag waar zéker inspiratie op is gedaan door de aanwezigen.
Meer weten?
Auteur: Tara Wingelaar, masterstudent Science Education and Communication aan de Universiteit Utrecht