Teaching & Learning Lab

Inspiratiecafé

Nieuws

Terugblik op inspiratiecafé – COIL symposium

Het inspiratiecafé van 16 februari was het toneel voor de afsluiting van het COIL-programma. Tijdens dit programma hebben acht UU-docenten inspiratie opgedaan om hun cursussen te (her)ontwerpen voor Collaborative Online International Learning (COIL). De docenten deelden hun nieuwe ideeën tijdens dit afsluitende mini-symposium.

 

Tijdens een COIL-cursus staat de online samenwerking tussen studenten van verschillende nationaliteiten centraal. De interesse in deze onderwijsvorm is sinds het online COVID-onderwijs enorm toegenomen. Zo vertelden docenten Tamar Aprahamian en Ferdi Engels al in het inspiratiecafé van mei 2021 over het belang van COIL. De internationalisering die COIL met zich meebrengt, helpt studenten namelijk om een breder cultureel perspectief te ontwikkelen. Daarnaast is het COIL-onderwijs ook bedoeld om op een inclusievere en duurzamere manier internationaal onderwijs te ondersteunen. De studenten hoeven immers niet naar elkaar toe te vliegen, want zij hebben alleen een internetverbinding nodig. Het kan echter een grote uitdaging voor docenten zijn om hun cursussen om te vormen op deze manier, dus het COIL-programma gaf hier de handvaten voor.

 

Het COIL-programma

Als docent vraagt u zich misschien af of COIL wel toegepast kan worden in uw vakgebied. Bij het symposium was duidelijk dat de kans groot is dat dit kan: COIL kan namelijk erg divers worden ingezet. Het kan zowel worden toegepast op bestaande cursussen, als op nieuwe cursussen. Uiteindelijk werden zes verschillende ideeën voor cursussen gepresenteerd, vanuit College of Pharmaceutical Sciences, Biologie, Intercultural Communication, Taal- en Cultuurstudies, Science Education, en Sociology. De variatie in onderwerpen was dan ook één van de punten die de deelnemers erg konden waarderen in het programma. Daarnaast vonden zij het waardevol om nieuwe tools te ontdekken en een groter netwerk te creëren.

Uitdagingen

De deelnemende docenten hadden wel als kanttekening dat het lastig was om gedurende het programma internationale partners te vinden. Om COIL echt goed toe te kunnen passen, is het dus nodig om het internationale netwerk te blijven uitbreiden. Daarnaast is er nog veel onduidelijk over de effectiviteit van COIL. Zo kwam eerder dit jaar een onderzoek uit van Simone Hackett, waarin naar voren kwam dat er weinig empirisch bewijs is dat het studenten echt helpt om interculturele competenties te ontwikkelen. Echter, zijn er natuurlijk wel meer COIL-cursussen nodig om dit soort effecten verder te onderzoeken. Tot die tijd dragen COIL-cursussen in ieder geval bij aan meer afwisseling in het onderwijsaanbod, iets wat voor zowel docenten als studenten bijdraagt aan nieuwe leerzame ervaringen.

Meer weten?

Heeft u interesse om COIL toe te passen op een nieuwe of bestaande cursus? Benader dan Educate IT voor meer informatie.

 

 

Auteur: Amy van Dijk, masterstudent Science Education and Communication, Universiteit Utrecht.