Teaching & Learning Lab

Good Practices

Wiskundige kennisclips voor diverse doeleinden

Tristan van Leeuwen, docent bij het departement Wiskunde van de Universiteit Utrecht, had eerder nog nooit een kennisclip opgenomen. Inmiddels heeft hij verschillende kennisclips opgenomen in het Teaching & Learning Lab, en is hij hier erg over te spreken.

Trailer voor een lezing

De eerste kennisclip die Tristan opnam in de studio van het TLL was voor de Imaginary tentoonstelling: een trailer van de lunchlezing die Tristan daar gaf, als het ware ter vervanging van de traditionele samenvatting die je normaalgesproken schrijft, om mensen enthousiast te maken om naar zijn lezing te komen.

Direct zichtbare tips

Enkele weken later was Tristan opnieuw in de studio van het TLL te vinden. Met een collega maakte hij toen kennisclips voor zijn studenten, over hoe ze zich kunnen voorbereiden op het geven van een presentatie en wat daar valkuilen in zijn. Om dit te illustreren namen Tristan en zijn collega beiden twee kennisclips op: één kennisclip met een ‘goede’ presentatie en één kennisclip met een ‘slechte’ presentatie over hetzelfde onderwerp. “Dit leek mij leuk, want je kan de tips wel op papier zetten, maar dan blijft het altijd een beetje abstract. Als je het opneemt op video, komt het heel gericht bij de studenten aan. Ze zien direct dat iets er niet goed uitziet of onduidelijk is”, aldus Tristan.

Goede tool voor wiskundige uitleg

Bij het opnemen van de kennisclips heeft Tristan gebruik gemaakt van het lightboard.
“Als wiskundige schrijf je vaak op een krijtbord om dingen uit te leggen. Het lightboard is een hele leuke manier om dat op video te doen.” De eerste keer was het een beetje wennen met het schrijven op het lightboard en hoe het er dan uit zou komen te zien op film, maar er was goede ondersteuning en de opnames gingen in één keer goed. “Het ging eigenlijk allemaal heel vlekkeloos.”

Meer kennisclips opnemen

Tristan moet nog even afwachten wat zijn studenten van de kennisclips zullen vinden, maar als zijn studenten er positief over zijn, gaat hij zeker meer kennisclips opnemen. “Ik vind het een hele leuke manier om kleine onderwerpen aan studenten uit te leggen.” Tristan raadt andere docenten zeker aan om een kennisclip te komen maken (als het vak/onderwerp zich ervoor leent). Maar niet alleen voor het onderwijs kunnen de kennisclips interessant zijn. Het Wiskundedepartement wil bijvoorbeeld ook kennisclips inzetten om onderzoekers kort iets te laten vertellen over hun onderzoek. “Zo kunnen we bijvoorbeeld aan studenten laten zien wat er allemaal gebeurt op de universiteit.”

Bekijk de presentatie kennisclips
Bekijk de Imaginary kennisclip

Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)