Good Practices
Ieder groepje studenten een eigen scherm
Vorig jaar flipte Jasper van Winden (biologiedocent1 aan de Universiteit Utrecht) voor het eerst zijn cursus ‘Wetenschapper in advies’, maar liep toen tegen ongeschikte zalen aan. Daarom gaf hij dit jaar zijn cursus in het Teaching & Learning Lab (TLL). De flexibiliteit van het meubilair en de apparatuur zorgden ervoor dat Jasper zijn cursus niet meer ergens anders zou willen geven.
Over de cursus
In de cursus ‘Wetenschapper in advies’ voeren derdejaars biologiestudenten in groepjes projecten uit voor echte opdrachtgevers. Om ze in dit proces te begeleiden, krijgen ze allerlei workshops, bijvoorbeeld over interviewtechnieken, probleemstellingen formuleren, plan van aanpak schrijven, en projectmanagement. In de workshops gaan de studenten actief aan de slag met theorie, die ze van tevoren online hebben bestudeerd (flipped classroom). Ze oefenen met vaardigheden of passen het concreet toe op hun eigen project.
Interactief groepswerk
In de cursus werken de studenten in groepjes. “Dat was de reden om naar het TLL te gaan. Het TLL is daar heel geschikt voor, omdat je alle vrijheid hebt om de meubels en apparaten zo neer te zetten zoals je zelf wilt”, aldus Jasper.
Voor het groepswerk maakte Jasper onder andere gebruik van zes schermen in het TLL, zodat elk groepje studenten een eigen scherm had. Jasper stond niet voor de klas, maar midden in de zaal. “Deze zogenaamde Active Learning Classroom heb ik als basisopstelling gebruikt, en dat was de grootste meerwaarde van het TLL. Zoek maar eens een andere zaal waarin dat kan. Die is er niet op de Uithof.”
Door de opstelling hadden de studenten meer interactie met elkaar en de docent. Ook de zit-statafels bleken goed voor de groepsdynamiek.
Broedplaats voor nieuwe ideeën
In het TLL heb je veel vrijheid. Jasper roept andere docenten op om daar echt gebruik van te maken, en bewuste keuzes te maken met betrekking tot lesopstellingen. Ook raadt hij aan om met andere docenten van gedachten te wisselen over wat je zou kunnen doen. “Ik zie het TLL echt als een broedplaats voor ideeën waar we de universiteit verder mee kunnen helpen. Ik vind het heel mooi dat we zo’n faciliteit hebben aan de universiteit.”
Nooit meer anders
Al met al is het TLL een hele fijne plek om les te geven. Op de vraag of Jasper de cursus volgend jaar weer in het TLL wil geven, antwoordt hij: “Ik wil niet meer anders. Dus ofwel de onderwijszalen aan de universiteit moeten veranderen, ofwel ik wil weer heel graag in het TLL terugkomen. Ik wil echt niet meer terug naar de oude situatie.”
1 Naast docent aan de opleiding Biologie, is Jasper ook coördinator van het Science Educate-it programma en programmamanager van het TLL.
Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)