Teaching & Learning Lab

Good practices

Doe inspiratie op voor innovatieve lessen in het Teaching & Learning Lab (TLL). Kijk voor nog meer inspiratie voor je onderwijs op Educate-it of Teaching Academy Utrecht University.

Learning TablesWiskunde studeren op learning tables

Anna Shvarts onderzoekt het effect van interactieve wiskundige activiteiten op conceptueel begrip van studenten, met de learning tables in het TLL.
Lees meer over het onderzoek

Robbert Pullen in het TLLDe ideale opstelling om studenten te laten samenwerken

Programmeervaardigheden worden steeds belangrijker. Dirk Gerritsen en Robbert Pullen hebben een cursus ontwikkeld over financiële algoritmen voor studenten van de Universiteit Utrecht. In het TLL werkten de studenten samen aan het programmeren van algoritmen. Lees meer over de cursus

Het leerproces beter ondersteunen

Christian Köppe heeft al veel informaticalessen en workshops in het TLL gegeven. Het TLL is een leuke plek die hem uitnodigt om andere inrichtingen en technologieën te gebruiken.
Lees meer over Christian’s ervaringen

Kennisclips Communicating Science with the Public

Tijdens deze mastercursus leren studenten een publiekstekst schrijven en een kennisclip maken over een wetenschappelijk onderwerp, en kunnen daarbij gebruik maken van de faciliteiten van het TLL. Bekijk de kennisclips

Van TLL-pilot naar nieuwe onderwijsruimte

Jasper van Winden heeft voor zijn onderwijs het TLL omgebouwd tot Active Learning Classroom (ALC). Dit was zo succesvol dat Jasper nu bij de Universiteit Utrecht een onderwijsruimte heeft laten ombouwen tot ALC! Lees meer

Ferdi Engels UUReciprocal peer tutoring: studenten van elkaar laten leren

Prof. dr. Ferdi Engels heeft in het TLL een nieuwe onderwijsmethode uitgeprobeerd: Reciprocal peer tutoring. Hierbij laat je studenten van elkaar leren.
Lees meer over deze cursus

Studenten werken aan hun vaardigheden in het TLL

In de keuzecursus Co-create: life’s professional challenges worden studenten gestimuleerd om op een innovatieve manier een maatschappelijk probleem op te lossen.
Lees meer over de cursus en bekijk het filmpje over de interactieve muur

TLL observatiesysteemHet observatiesysteem van het TLL

Sinds eind 2017 beschikt het TLL over een observatiesysteem met acht camera’s. Wouter van Joolingen heeft al met de camera’s gewerkt.
Lees hier zijn ervaringen.

Lesmodule middelbare scholieren om VR-app te ontwikkelen

Mardie Vermunt heeft tijdens haar stage bij De Werkplaats in Bilthoven een lesmodule ontwikkeld waarin leerlingen een virtual reality (VR) app bouwen.
Lees meer over dit proces en download de lesmodule

ArduinoArduino-module en kennisclips

Peter Duifhuis heeft voor zijn onderwijs veelvuldig gebruik gemaakt van kennisclips. Daarnaast heeft hij een lesmodule over Arduino ontwikkeld die hij in het TLL geeft.
Lees meer over zijn ervaringen

Good practice Sanne de JongStudenten out-of-the-box laten denken

Sanne de Jong richt zich bij de opleiding Biomedische Wetenschappen (UU) op onderwijs en innovatie. In haar cursus wil ze studenten graag out-of-the-box laten denken en verandert daarom ook hun leeromgevingen. Lees meer over de cursus

vrouwtje en hannah met leaphyLandelijk roboticaproject Leaphy

Olivier van Beekum (Corderius College) wilde zijn leerlingen meer laten doen met programmeren. Tijdens een NLT-module ontwikkelden twee leerlingen het robotje Leaphy, en dit is uitgerold tot een landelijk project. Lees meer over het roboticaproject Leaphy

Eigen scherm per groepje studenten

Vorig jaar flipte Jasper van Winden voor het eerst zijn cursus Wetenschapper in advies, maar liep toen tegen ongeschikte zalen aan. Daarom gaf hij dit jaar zijn cursus in het TLL.
Lees meer over Jasper’s ervaringen

Leerproces in handen van studenten

Jesse Hofman heeft samen met zijn collega’s van de Urban Futures Studio een cursus Techniques of futuring ontwikkeld die deels in het TLL plaatsvindt, vanwege de flexibiliteit van de ruimte.
Lees meer over Jesse’s ervaringen

Wiskundige Kennisclips

Docent Tristan van Leeuwen had eerder nog nooit een kennisclip opgenomen. Inmiddels heeft hij verschillende kennisclips opgenomen in het TLL.
Lees meer over Tristan’s ervaringen