Doe inspiratie op voor innovatieve lessen in het Teaching & Learning Lab (TLL). Kijk voor nog meer inspiratie voor je onderwijs op Educate-it of Teaching Academy Utrecht University.
Wiskunde studeren op learning tables
Anna Shvarts onderzoekt het effect van interactieve wiskundige activiteiten op conceptueel begrip van studenten, met de learning tables in het TLL.
Lees meer over het onderzoek
De ideale opstelling om studenten te laten samenwerken
Programmeervaardigheden worden steeds belangrijker. Dirk Gerritsen en Robbert Pullen hebben een cursus ontwikkeld over financiële algoritmen voor studenten van de Universiteit Utrecht. In het TLL werkten de studenten samen aan het programmeren van algoritmen. Lees meer over de cursus
Het leerproces beter ondersteunen
Christian Köppe heeft al veel informaticalessen en workshops in het TLL gegeven. Het TLL is een leuke plek die hem uitnodigt om andere inrichtingen en technologieën te gebruiken.
Lees meer over Christian’s ervaringen
Kennisclips Communicating Science with the Public
Tijdens deze mastercursus leren studenten een publiekstekst schrijven en een kennisclip maken over een wetenschappelijk onderwerp, en kunnen daarbij gebruik maken van de faciliteiten van het TLL. Bekijk de kennisclips
Van TLL-pilot naar nieuwe onderwijsruimte
Jasper van Winden heeft voor zijn onderwijs het TLL omgebouwd tot Active Learning Classroom (ALC). Dit was zo succesvol dat Jasper nu bij de Universiteit Utrecht een onderwijsruimte heeft laten ombouwen tot ALC! Lees meer
Reciprocal peer tutoring: studenten van elkaar laten leren
Prof. dr. Ferdi Engels heeft in het TLL een nieuwe onderwijsmethode uitgeprobeerd: Reciprocal peer tutoring. Hierbij laat je studenten van elkaar leren.
Lees meer over deze cursus
Studenten werken aan hun vaardigheden in het TLL
In de keuzecursus Co-create: life’s professional challenges worden studenten gestimuleerd om op een innovatieve manier een maatschappelijk probleem op te lossen.
Lees meer over de cursus en bekijk het filmpje over de interactieve muur
Het observatiesysteem van het TLL
Sinds eind 2017 beschikt het TLL over een observatiesysteem met acht camera’s. Wouter van Joolingen heeft al met de camera’s gewerkt.
Lees hier zijn ervaringen.
Lesmodule middelbare scholieren om VR-app te ontwikkelen
Mardie Vermunt heeft tijdens haar stage bij De Werkplaats in Bilthoven een lesmodule ontwikkeld waarin leerlingen een virtual reality (VR) app bouwen.
Lees meer over dit proces en download de lesmodule
Arduino-module en kennisclips
Peter Duifhuis heeft voor zijn onderwijs veelvuldig gebruik gemaakt van kennisclips. Daarnaast heeft hij een lesmodule over Arduino ontwikkeld die hij in het TLL geeft.
Lees meer over zijn ervaringen
Studenten out-of-the-box laten denken
Sanne de Jong richt zich bij de opleiding Biomedische Wetenschappen (UU) op onderwijs en innovatie. In haar cursus wil ze studenten graag out-of-the-box laten denken en verandert daarom ook hun leeromgevingen. Lees meer over de cursus
Landelijk roboticaproject Leaphy
Olivier van Beekum (Corderius College) wilde zijn leerlingen meer laten doen met programmeren. Tijdens een NLT-module ontwikkelden twee leerlingen het robotje Leaphy, en dit is uitgerold tot een landelijk project. Lees meer over het roboticaproject Leaphy
Eigen scherm per groepje studenten
Vorig jaar flipte Jasper van Winden voor het eerst zijn cursus Wetenschapper in advies, maar liep toen tegen ongeschikte zalen aan. Daarom gaf hij dit jaar zijn cursus in het TLL.
Lees meer over Jasper’s ervaringen
Leerproces in handen van studenten
Jesse Hofman heeft samen met zijn collega’s van de Urban Futures Studio een cursus Techniques of futuring ontwikkeld die deels in het TLL plaatsvindt, vanwege de flexibiliteit van de ruimte.
Lees meer over Jesse’s ervaringen
Wiskundige Kennisclips
Docent Tristan van Leeuwen had eerder nog nooit een kennisclip opgenomen. Inmiddels heeft hij verschillende kennisclips opgenomen in het TLL.
Lees meer over Tristan’s ervaringen