Teaching & Learning Lab

Nieuws

Experimenteren met ‘hybride’ werkvormen?

Bereid jij je momenteel voor op het onderwijs voor academisch jaar 2020-2021 en wil jij ook weer eens op de campus sleutelen aan nieuwe onderwijsvormen? Het Teaching & Learning Lab (TLL) beschikt sinds kort over twee camera-/soundbarsystemen die het mogelijk maken om onderwijs te geven aan studenten die voor een deel fysiek en voor een deel online aanwezig zijn.

Na een periode van thuis online werken en lesgeven kijken veel medewerkers er weer naar uit om op de campus te komen en onderwijs te geven. Door het afstandsonderwijs is experimenteren op de fysieke campus op de achtergrond geraakt. Toch is het, juist in het kader van de nieuwe 1,5 meter samenleving, belangrijk om ervaringen op te doen met scenario’s waar nog weinig onderzoek naar gedaan is. In de discussies over de scenario’s die nu binnen de Universiteit worden bedacht, komt de term hybride onderwijs of multilocatie leren bijvoorbeeld vaak boven drijven. Maar wat is hybride onderwijs dan en hoe pak je dat aan als docent? En waar kun je dit uitproberen?

Over de camera-/soundbarsystemen

interactive whiteboard TLLSinds kort beschikt het TLL over twee camera’s die het docenten mogelijk maken te experimenteren met een onderwijsvorm waarbij een deel van de studenten fysiek op de campus is en het andere deel online aanwezig is. Twee interactieve whiteboards zijn uitgebreid met een camera- en soundbar-systeem met automatische zoomfunctie en nauwkeurige microfoons. Via een usb-aansluiting koppelt de docent de camera aan de laptop en door de laptop vervolgens aan het interactieve whiteboard te koppelen, is contact en het delen van een presentatie met op afstand aanwezige studenten mogelijk.

Het systeem kan werken met diverse communicatieplatformen zoals MS Teams, Starleaf of Skype for Business, zodat de docent zelf kan kiezen via welk platform hij de studenten wil ontmoeten. Het maken van contact met studenten op afstand tijdens een werkgroep wordt door deze uitbreiding vergemakkelijkt. Door de kijkhoek van de camera van 120 graden en de nauwkeurige ingebouwde microfoon heeft de docent ook bewegingsruimte binnen het lokaal en is hij of zij goed te verstaan.

Waarvoor kan je het gebruiken?

Als docent zou je deze opstelling bijvoorbeeld kunnen gebruiken in een situatie waarbij studenten in het TLL een actieve werkvorm uitvoeren en in interactie zijn met elkaar, terwijl gelijktijdig online studenten via een platform als Teams werken aan een vervangende opdracht. Als docent kun je plenaire momenten inrichten om vragen te beantwoorden of kort feedback te geven op de voortgang van de opdrachten. Via het interactieve whiteboard kan de docent een presentatie delen met uitleg voor zowel studenten on campus als online.

Ook zou je kunnen denken aan een situatie waarbij studenten op locatie en online, via een online platform zoals Teams, samenwerken aan een actieve online werkvorm, waarbij je momenten inbouwt waarin gezamenlijk wordt gebrainstormd over de opdracht. Het TLL beschikt namelijk over de interactieve brainstormmuur van Nureva die zowel fysiek als online via een device te benaderen is.

Waar kan ik me aanmelden?

Omdat deze vorm van onderwijs nog in de kinderschoenen staat, is het TLL op zoek naar docenten die de uitdaging van een experiment met een hybride onderwijsvorm wel aandurven. Dus heb je ideeën voor hybride onderwijs die je eens zou willen uitproberen in het TLL, stuur dan een e-mail naar teachinglearninglab@uu.nl

Auteur: Laurien Jansen, Universiteit Utrecht