Nieuws
Terugblik op Inspiratiecafé over duurzaamheid
Tijdens het café van 9 april vertelden Maryse Leloup en Daan Fraanje (Educate-it, UU) over het duurzamer vormgeven van onderwijs. De UU heeft zichzelf als doel gesteld in 2030 volledig CO2 neutraal te zijn. Hoewel er al stappen in de goede richting zijn gezet, is er nog een flinke weg te gaan om de footprint verder te verminderen. Educate-it ondersteunt docenten op verschillende manieren, zodat zij hun onderwijs duurzamer kunnen inrichten, en op deze manier kunnen bijdragen aan CO2-reductie.
Wat is duurzaamheid?
Duurzaamheid kan op verschillende manieren worden gedefinieerd, al zullen de meeste mensen toch snel aan ecologie en milieu denken. De UU hanteert een veel breder begrip van duurzaamheid, en neemt hierin de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties (VN) als uitgangspunt. De SDGs zijn vrij breed en abstract, en variëren van sociale doelen (gender gelijkheid) tot economische (geen armoede) en ecologische doelen (klimaatactie). De SDG’s zijn expres zo breed geformuleerd, zodat ze toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk landen.
Ondersteuning docenten
Educate-it werkt op dit moment aan twee projecten om docenten te ondersteunen bij de verduurzaming van hun cursussen. Zo ontwikkelen ze E-modules: online modules waarin theorie en praktische Sustainable Development Goals voorbeelden worden gecombineerd. Daarnaast zijn ze bezig met het opzetten van een platform, waar docenten hun kennis, ideeën en ervaringen rondom verduurzaming van onderwijs uit kunnen wisselen.
Maryse geeft een voorbeeld van een E-module die gaat over consumptie en verborgen consumptie. Tot zichtbare consumptie behoren bijvoorbeeld de fysieke materialen die docenten en studenten gebruiken. Minder zichtbaar zijn de inzet van onderwijsruimtes en energieverbruik. Een voorbeeld van een tool die vanuit Educate-it wordt aangeboden, is PathXL. PathXL is een app waarmee studenten online kunnen oefenen met het gebruik van een microscoop. Op deze manier wordt er bespaard op onderwijsruimtes en microscopen, en er zijn minder reisbewegingen nodig.
Drinkable Rivers
Bij het nadenken over (verborgen) consumptie zou je als docent ook kunnen nadenken over het gebruik van onderwijsruimtes. Is een lokaal daadwerkelijk nodig voor jouw onderwijs? Misschien is het wel mogelijk om je cursus (gedeeltelijk) buiten te laten plaatvinden. Een mooi voorbeeld hiervan is Li An Phoa, universitair docent te Rotterdam en initiatiefneemster van drinkable rivers, dat als doel heeft rivieren weer drinkbaar te maken. Li An neemt studenten mee naar buiten, naar de rivieren, waar ze de studenten onderwijst. Naast dat buitenonderwijs duurzamer is, dient het in dit geval ook een ander doel: Li An wil de studenten laten voelen dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Waar we als mensheid niet alleen afhankelijk van zijn, maar er ook gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn.
Toekomst
Als docent je onderwijs verduurzamen, hoe doe je dat? Het is belangrijk je studenten in het proces van verduurzaming te betrekken. Laat studenten meedenken over hoe je jouw cursus duurzamer kunt ontwerpen, ze hebben vaak zelf meer ideeën dan je denkt. Realiseer je, iedereen kan binnen zijn of haar invloed een verschil maken, ook al is die invloed maar beperkt. Alle kleine beetjes helpen. Wil je jouw cursus graag verduurzamen, maar heb je hier wat ondersteuning bij nodig? Neem dan contact op met Educate-it, zij kunnen je mogelijk verder helpen.
Wil je meer weten?
Auteur: Naomi Smorenburg, student Universiteit Utrecht
NB: De inhoud van deze publicatie is niet goedgekeurd door de Verenigde Naties en weerspiegelt niet de opvattingen van de Verenigde Naties of haar functionarissen of lidstaten.