Good Practices
Studenten ontwikkelen innovatieve vorm van geschiedvertelling
Door Utrecht wandelen en met je smartphone via augmented reality meer te weten komen over de geschiedenis van de stad: daar hebben vijf bachelorstudenten en leerlingen tijdens de gloednieuwe Living Pasts cursus de basis voor gelegd. Het prototype dat de studenten ontwikkeld hebben is al online te bekijken, en het idee is dat andere studenten in volgende edities van de cursus hierop verder bouwen.
Co-design vak
Living Pasts is een interdisciplinair keuzevak waarin studenten worden uitgedaagd om innovatieve vormen van geschiedvertelling te ontwikkelen, samen met lokale partners in Utrecht zoals het Utrechts Archief. Deze nieuwe cursus – onder leiding van Ivar Troost, Simon Dirks, Frans van Dam en Toine Pieters (Universiteit Utrecht) – startte in september 2019 met vijf studenten en leerlingen uit het U-Talent programma. Het is een echt co-design vak, vertelt Ivar Troost: “We ontwerpen zowel de cursus als het eindproduct samen. We bereiden natuurlijk zorgvuldig de cursus voor als docenten, maar we laten ruimte vrij voor studenten om de cursus in andere richtingen te sturen.
Teams van studenten ontwerpen tijdens de cursus producten, die onderdeel zijn van het uiteindelijke eindproduct: de app voor op je telefoon. De studenten hebben verschillende achtergronden en disciplines, en ontwerpen de producten in gelijkwaardige samenwerking met docenten en experts. Dit doen de studenten op basis van design-based research: ze gebruiken academische inzichten, evalueren hun producten, en communiceren erover.
Zo heeft één van de studenten een interactieve dialoog geschreven met een historisch figuur, gebaseerd op bronnenonderzoek. En een andere studentengroep heeft weer de interface van de overkoepelende applicatie ontworpen.”
Visualiseren met VR
Voor de co-design activiteiten maakte Ivar gebruik van de faciliteiten van het TLL. Op de whiteboardmuur konden de studenten goed brainstormen, en de beweegbare tafels en rollende schermen waren ideaal voor het groepswerk. “Werken in het TLL geeft meer flexibiliteit en ruimtelijkheid. De faciliteiten nodigen uit om te spelen en te bewegen, wat mijn inziens cruciaal is voor een co-design vak als Living Pasts.”
Omdat de ruimte gemakkelijk in te richten is, konden ze zelfs binnen een handomdraai een virtual reality systeem inzetten. Ze gebruikten dit systeem om een oud recept voor medicijnen te visualiseren. Eén groep studenten ging aan de slag met verf en een canvas, terwijl de andere groep studenten een digitale kwast kreeg in het VR-programma Tilt Brush.
Ook een cursus geven in het TLL?
Ivar zou andere docenten zeker aanraden om een cursus in het TLL te geven, mits de geboden faciliteiten in het TLL goed passen bij de werkvormen die je wil inzetten in je cursus. “Mijn inziens is de belangrijkste factor dat je vak zich inspant om autonomie te geven aan studenten voor de inrichting van hun leerproces. Daarmee worden de faciliteiten niet het speelgoed van alleen de docent(en), maar ook van de studenten zelf.”
Auteur: Miranda Overbeek, Freudenthal Instituut