Good Practices
Studenten zelf het leerproces in handen geven
Jesse Hofman (post-doc onderzoeker en docent) heeft samen met zijn collega’s van de Urban Futures Studio (Universiteit Utrecht) een nieuwe cursus – Techniques of futuring – ontwikkeld en deels in het TLL plaats laten vinden. Hij is vooral erg te spreken over de flexibiliteit van de ruimte, waardoor je je studenten zelf het leerproces in handen kan geven.
Over de cursus
De cursus Techniques of futuring was een keuzevak voor studenten van diverse masteropleidingen van Geowetenschappen en Bestuurskunde, waar zestien studenten aan meededen. In de cursus werkten de studenten samen met beleidsmakers aan vragen als “Hoe gaan we om met een onzekere toekomst?” en “Hoe werken we toe naar een samenleving waar geen fossiele energie meer wordt gebruikt?”. Uiteindelijk hebben de studenten een expositie ontwikkeld over Nederland in 2040. Ze gingen dus zelf creatief aan de slag met uitdenken en ontwerpen.
Op de woensdagen hadden de studenten bijeenkomsten in Den Haag met de beleidsmakers, en op de vrijdagen werkten de studenten in het TLL. In het TLL kregen de studenten af en toe een college of een workshop, maar het grootste gedeelte van de dag konden de studenten het TLL gebruiken als eigen studio om scenario’s en de expositie uit te denken en uit te werken.
Gebruikte TLL-faciliteiten
Tijdens de cursus is er vooral gebruik gemaakt van het flexibele meubilair uit het TLL, de verschillende beamers, sta-tafels, op de muur tekenen en het smartboard. Er is in allerlei verschillende opstellingen gewerkt, variërend van een klassieke opstelling tot groepsgesprekken en een ontwerpstudio. Tijdens de ontwerpstudio gingen studenten in groepjes aan het werk om hun projecten uit te werken. Daarbij gingen ze tekenen, knippen, plakken en interactieve installaties bouwen. De groepen maakten hierbij flexibel gebruik van de ruimte om hun eigen ‘werkplaats’ te creëren.
Meerwaarde van TLL ten opzichte van regulier lokaal
Jesse zocht voor zijn cursus naar een manier om studenten te activeren toe te werken naar een maatschappelijke interventie. Het TLL heeft bijgedragen om de studenten het leerproces zelf in handen te geven, omdat de TLL-ruimte je stimuleert om los te komen van het reguliere stramien. Het TLL is een open en lichte ruimte, waardoor het erg fijn is om erin te werken, en het is speels, wat de creativiteit stimuleert. Doordat er geen vaste opstelling van tafels en stoelen is, kun je in allerlei vormen werken. Je kunt bijvoorbeeld studenten op de muur laten tekenen, en daar groepjes studenten naar laten kijken, dat is heel fijn. Door de flexibiliteit van de ruimte wordt je uitgenodigd om eens iets anders te doen. Verder is het smartboard handig, omdat je daar bijvoorbeeld verschillende schermen naast elkaar op kan zetten, en er (aan)tekeningen bij kan maken. Zowel door de docenten als door de studenten werd dat actief gebruikt.
Tips van Jesse voor andere docenten
Jesse zou iedereen aanmoedigen om les te gaan geven in het TLL. De TLL-ruimte stimuleert je om je vak op een leukere en spannendere manier vorm te geven. De ruimte trekt je als het ware uit je default-mode van lesgeven. Jesse raadt daarom aan om de ruimte echt te gebruiken zoals je dat zelf zou willen en te experimenteren met verschillende werkvormen. Het is ook leuk om hier je studenten in te betrekken. Wat bijvoorbeeld goed werkte was om niet van tevoren te bedenken hoe het lokaal eruit moest komen te zien, maar de studenten zelf de meubels te laten verplaatsen. Samen met je studenten het lokaal inrichten is ook een makkelijke manier van bonding.
Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)