Good Practices
Het leerproces beter ondersteunen
Christian Köppe, informaticus en docent bij U-Talent, heeft al veel informaticalessen en workshops in het TLL gegeven. Hij vindt het TLL een leuke plek om les te geven, die hem uitnodigt om andere inrichtingen en technologieën te gebruiken. Hij gebruikt de tools om de leeromgeving zodanig in te richten dat het leerproces beter kan worden ondersteund.
Christian heeft op moment van schrijven al ruim 20 keer lesgegeven in het TLL. Hij start zijn informaticalessen vaak op het interactieve whiteboard, waar hij iets voordoet, waarna de leerlingen zelf aan de slag gaan. Ze programmeren bijvoorbeeld stukjes muziek of realiseren een game. De leerlingen doen dit tijdens U-Talent modules of masterclasses: verdiepende en verrijkende programma’s. Ook geeft Christian workshops in het TLL, bijvoorbeeld tijdens de Girlsday.
Het leerproces ondersteunen
Christian heeft tot nu toe gebruik gemaakt van de interactieve whiteboards (IWBs) en mobiele tafels. Met deze tools kan hij het leerproces van de leerlingen beter ondersteunen: “Ik kan in het TLL het lokaal zodanig inrichten dat het samenwerken tussen de leerlingen makkelijker gaat en ik ook overal beter bij kom als ik direct feedback wil geven. Daarnaast beschikt het TLL over meerdere IWBs, wat leuk is omdat ik er dan ook meerdere tegelijk kan gebruiken: op de ene toon ik de slides en op de andere doe ik mijn live-demo. Ook kan je de IWBs op verschillende plaatsen neerzetten, afhankelijk van de groep en het onderwerp. Soms toon ik dezelfde inhoud ook op meerdere IWBs, zodat alle leerlingen de inhoud op het scherm goed zien.”
Beter nadenken over het gebruik van de ruimte
Christian wil zelf nog meer experimenteren met de inrichting van de ruimte, en de mogelijkheden van de interactieve muur onderzoeken. Hij raadt andere docenten aan om ook eens les te geven in het TLL en alles van te voren even uit te proberen, want “in het TLL is er de mogelijkheid om met verschillende opstellingen te werken en technologie op een andere manier te gebruiken dan in een standaard lokaal met beamer. Dit maakt het niet alleen leuker, maar daagt ook uit om bewust over beter gebruik van de ruimte na te denken. Vooral dit laatste is iets waar in het algemeen nog vrij weinig aandacht aan wordt besteed: men richt zich vaak vooral op de inhoud en vergeet wat voor een grote rol de omgeving voor het leren kan spelen.”
Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)