Teaching & Learning Lab

Inspiratiecafé

Nieuws

Terugblik op het Inspiratiecafé – Community Engaged Learning

Het inspiratiecafé van de maand mei werd gepresenteerd door Anneke van Houwelingen en Judith Loopers. Tijdens het café hadden we het over Community Engaged Learning (CEL), waarbij studenten, docenten, en partners leren met en van elkaar via het werken aan maatschappelijke problemen. Al snel wordt er een vergelijking gemaakt met het onderwerp van het vorige inspiratiecafé: Challenge Based Learning (CBL). Het verschil zit in dat CEL minder concentreert op het product, en meer op het proces. Zo is het voornaamste doel van CEL maatschappelijke betrokkenheid en bouwen aan onderlinge samenwerking. Universiteit Utrecht wil dat CEL een onderdeel wordt van alle curricula, en met goede redenen.

 

Waarom CEL

Wat zijn de voordelen van CEL voor studenten, docenten, en de maatschappelijke partners? Dit zijn de vragen die we met elkaar bespraken.

 

In groepjes van vier begonnen wij met brainstormen. Zo bedacht mijn groep dat studenten meer betrokken raken met projecten en onderwerpen die verder van hen vandaan liggen. Daarmee wordt de verbinding met de maatschappij groter, en komen studenten meer uit hun universitaire bubbel.

 

Voor de universiteit kwam de groep tot de conclusie dat het ook een kans is om connecties te maken met andere instanties zoals zorginstellingen, gemeentes, of andere maatschappelijke organisaties. Het brengt ook meer ‘leraren’ met zich mee, gezien maatschappelijke partners ook eigen expertise meebrengen en dit kunnen overdragen aan studenten. Docenten kruipen in de rol van ‘coach’, waarbij ook zij zicht krijgen op nieuwe uitdagende, maatschappelijke kwesties.

 

Voor de maatschappelijke partners zijn er ook voordelen, vonden wij. Zo is er vanuit de maatschappij invloed op educatie en daarmee op wat studenten leren. Wat belangrijk is voor de maatschappij komt direct bij studenten terecht. Daarnaast is het een uitgelegen kans om een nieuw perspectief mee te nemen in het bedenken van oplossingen.

 

Hoe ziet CEL er uit in een cursus?

Nu we meer inzicht hebben in wat CEL te bieden heeft, is de volgende vraag hoe je het zelf zouden kunnen toepassen in je onderwijs. Daar zijn veel verschillende manieren voor, en er is geen één een duidend antwoord op wat de beste manier is. Per cursus, niveau, of leer doel kan dit verschillen. Wel zijn er een paar voorbeelden ter inspiratie, tijdens het café gedeeld door prof. Toine Pieters, dr. Christof van Nimwegen, en dr. Elisa Chisari.

 

CEL met bereik: Prof. Toine Pieters

Living pasts, exploring futures

Living pasts is een universiteit-brede cursus waarin kunst, technologie, geschiedenis, architectuur, en ecologie interdisciplinair aan bod komen. De uitdaging is het ontwerpen van een innovatieve applicatie voor het dynamische Utrecht Science Park. De organisator van deze cursus is de ‘Utrecht Time Machine’, dat bekend staat als persoonlijke gids van Utrecht door de tijd. De cursus is transdisciplinair, challenge-based, community-engaged, én stimuleert co-design. Voorbeelden van projecten waar studenten aan werken zijn een 12-minuten durende interactieve podcast dat gecombineerd is met een wandelroute, een documentaire over de leefbaarheid op het Utrecht Science Park, en de ontwikkeling van een applicatie dat Lombok introduceert via geschiedenis en persoonlijke verhalen over lokale restaurants.

bron: livingpasts.com

CEL op grote schaal: dr. Christof van Nimwegen

Design of interactive systems

Design of interactive systems is een keuzecursus binnen de bachelor informatiekunde waarin de focus licht op het ontwerpen van technologie die effectief is voor eindgebruikers en de organisatie of maatschappij waar zij deel van zijn. Studenten gaan in teams van zes aan de slag met het ontwerpen van interactieve systemen voor gebruikers. De opdrachten waar ze aan werken komen van non-profit organisaties en instellingen. Na de cursus worden de ontwerpen  regelmatig nog gebruikt als prototype of inspiratie voor een verder ontwikkeltraject dat de organisatie in kwestie kan helpen. Een aantal opdrachten die eerder de revue zijn gepasseerd komen o.a. van het Wilhelmina Kinderziekenhuis, een speel-o-theek, en van podiumkunst.net. Voor de laatste organisatie hebben studenten een prototype van een theaterencyclopedie-app ontwikkeld, dat zeer positief is ontvangen. De uitdaging van deze cursus ligt vooral bij het vinden van maatschappelijke partners. Gelukkig is het zo dat wanneer de contacten eenmaal zijn gelegd, de organisaties vaak meerdere jaren willen meewerken.

bron: podiumkunst.net

CEL op kleine schaal: Elisa Chisari

Turn on the Stars

Het onderwerp van het ‘Turn on the Stars’ project is lichtvervuiling. Daarbij gaat het over het verlies van biodiversiteit, het verminderen van energieconsumptie, en de afname van de gezondheid van de mens. Met een door de Universiteit Utrecht aangewezen CEL budget zijn educatieve activiteiten ontworpen om lichtvervuiling uit te leggen. Naast de opdracht om gepolariseerd licht te creëren om insecten aan te trekken, hebben studenten ook Sonnenborgh’s “Nacht van de nacht” georganiseerd. Hier maakten zij een lichtconstructie en een sterrenprojector om kinderen te laten zien hoe lichtvervuiling werkt. Het project heeft een driehoekstructuur tussen UU studenten, het publiek, en onderzoekers. Hoewel deze onderlinge relaties nog verbeterd kunnen worden, is het project al zeer succesvol in het doel om de universiteit dichter bij de maatschappij te brengen.

 

bron: nachtvandenacht.nl

Zoals te zien is, is er heel veel mogelijk met CEL. Echter blijft de grootste uitdaging het vinden van maatschappelijke partners en om hen geïnvesteerd te houden. Wil je ook aan de slag met CEL in jouw onderwijs?

De UU biedt twee keer per jaar CEL programma’s aan voor docenten. Bij meer vragen over CEL, neem gerust contact op met r.o.t.vanlin@uu.nl.