Teaching & Learning Lab

Inspiratiecafé

Nieuws

Terugblik op het inspiratiecafé – Collaborative Learning

In het onderwijs speelt samenwerking een cruciale rol bij het stimuleren van betrokkenheid, interactie en kennisuitwisseling tussen studenten. Op 29 februari vond er een bijzondere workshop plaats tijdens het Inspiratiecafé, geleid door onderwijsinnovators Laurien Janssen, Tom Frijns en Len Dijstelbloem. De focus? De kracht én de uitdagingen van samenwerkend leren. De bijeenkomst inspireerde deelnemers om na te denken over hoe ze deze leermethode kunnen integreren in hun onderwijspraktijken, ondersteund door vragen en reflecties op persoonlijke ervaringen.

De workshop begon met een leuke ijsbreker: Deelnemers werden gevraagd om dierengeluiden na te bootsen die overeenkwamen met afbeeldingen die ze hadden gekregen. Het zoeken naar ‘mede-kalkoenen’, ‘mede-koeien’ en ‘mede-leeuwen’ zorgde er voor dat de aanwezigen efficiënt en met veel hilaritateit in groepjes werden opgedeeld.

Samenwerkend Leren: de grote vragen

Na de introductie werden de verschillende groepjes voor drie vragen gesteld:

1. Hoe pas je zelf samenwerkend leren toe?
2. Waarom kies je ervoor?
3. Tegen welke uitdagingen loop je aan, en wat heb je nodig om deze te overwinnen?

Deze vragen leidden tot waardevolle inzichten in wat samenwerkend leren betekent, kan bieden en welke uitdagingen het met zich mee brengt. Denk daarbij aan het omgaan met verschillende achtergronden, met persoonlijkheden en perspectieven. Maar ook het omgaan met motivatie bij het samenwerken en de (verschillen in de-) inbreng van deelnemers bij groepswerk en de skills die docenten nodig hebben om alles goed in banen te leiden. De besproken uitdagingen werden door veel deelnemers gedeeld, ongeacht hun achtergronden/functies.

Vervolgens werd iedereen gestimuleerd om in nieuwe groepen te brainstormen over oplossingen, wat resulteerde in enkele concrete voorstellen:In groepen gingen we aan de slag met het bedenken van oplossingen voor deze uitdagingen.

  • Diversiteit effectief managen
    Groepsdiversiteit kan een uitdaging zijn, maar ook een kracht. Door het gebruik van logboeken, anonieme feedback en zorgvuldige rolverdeling kan de dynamiek binnen groepen positief worden beïnvloed. Duidelijke rollen en ondersteuning bij het toewijzen ervan kunnen helpen om eventuele conflicten te voorkomen en de samenwerking te verbeteren.
  • Motivatie voor samenwerking Creëren
    Het motiveren van studenten voor samenwerking is essentieel. Dit kan je doen door duidelijk te maken waarom samenwerkend leren waardevol is, ondersteund door voorbeelden en cases. Het integreren van samenwerken vanaf het begin in het curriculum en het stimuleren van reflectie over de voordelen ervan, kan een cultuur van samenwerking onder studenten bevorderen.
  • Structurele ondersteuning voor docenten
    Docenten hebben behoefte aan de juiste tools en trainingen om samenwerkend leren effectief te begeleiden. Het bieden van duidelijke richtlijnen, regels en checklists is cruciaal, net als professionele ontwikkelingstrainingen die docenten ondersteunen in hun rol als facilitator. Hoe ga je met je studenten om, wat is je rol bij conflicten binnen groepen, bijvoorbeeld bij het verdelen van werkdruk en taken?

De workshop bracht een gedeelde visie naar voren: dat samenwerkend leren een belangrijke rol moet hebben binnen ons onderwijs. Echter, de conclusie was ook dat er een gebrek aan (de noodzaak voor-) middelen is binnen de Universiteit Utrecht om dit effectief te faciliteren. Daarom werd het idee van een belangengroep voor samenwerkend leren voorgesteld, wat bij veel deelnemers op enthousiasme stuitte. Het Inspiratiecafé slaagde erin om ons dieper te laten nadenken over hoe verbeterde vormen van samenwerkend leren niet alleen docenten en studenten, maar ook het hele onderwijsveld kunnen verrijken.

Ben je geïnspireerd om samenwerkend leren in jouw programma te integreren? Bezoek de website van de Teaching and Learning Collection voor meer informatie.