Nieuws
Terugblik op TLL inspiratiecafé – Blended learning game
Tijdens het inspiratiecafé van donderdag 11 mei vertelden onderwijskundig adviseurs Kim Mastwijk (CAT) en Thomas Wind (Science Educate-it) over de blended learning game die ontwikkeld is bij het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT). Blended learning is bedoeld om de student meer te activeren en stimuleren door online en face-to-face onderwijs te combineren, aldus de onderwijskundigen. Na een toelichting over educational design is het tijd voor de deelnemers van het café om deze kennis gelijk in praktijk te brengen tijdens de blended learning game.
Blended learning versterkt je onderwijs!
Kim en Thomas leggen uit dat bij blended learning verschillende onderwijsvormen gecombineerd kunnen worden tijdens één cursus. Denk aan concepten als flipping the classroom, probleemgestuurd leren, kennisclips, en e-learnings, et cetera, als toevoeging of vervanging van de traditionele hoor- en werkcollege structuur. In verschillende case studies is gevonden dat blended learning de motivatie van studenten verhoogt1,2,3. Daarnaast geven studenten aan een voorkeur te hebben voor blended cursussen, laten ze betere cijfers zien, én zijn de cursussen toegankelijker en flexibeler door bijvoorbeeld online toegang tot leeractiviteiten. Om deze redenen wil het CAT de drempel voor docenten zo laag mogelijk maken om blended learning toe te passen in hun eigen onderwijs. Ook gaat de game gespeeld worden bij Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) trajecten zodat de nieuwe generatie docenten er van begin af aan bekend mee raakt.
Speel de game
Vervolgens wordt de casus van het spel ingeleid door Kim en Thomas. Het spel wordt gespeeld vanuit de casus dat de Wageningen University & Research consultatie vraagt bij Universiteit Utrecht om een cursus te herontwerpen. Hierbij moet er gebruik worden gemaakt van het golfmodel, waarbij online en face-to-face activiteiten afgewisseld worden. In een gemixt team van docenten, onderwijsadviseurs en studenten gingen de aanwezigen van het café aan de slag om deze wens werkelijkheid te maken. In sneltreinvaart wordt een nieuwe cursus in elkaar gezet. Kaartjes met daarop verschillende leeractiviteiten worden driftig heen en weer geschoven over het grote canvas dat op tafel ligt. Na 40 minuten is de cursus van de traditionele opzet met enkel hoor- en werkcolleges omgetoverd tot een cursus waarin een mooi golfpatroon te herkennen is van afwisselende leeractiviteiten. Tijdens de reflectie van de game bemerkt deelnemer dr. ir. Ria Dolfing dat het spel je doet beseffen hoeveel groter je speelveld is als docent, bij het ontwerpen van een cursus.
Voor wie?
De blended learning game is voor iedereen die een nieuwe cursus gaat ontwikkelen of een huidige cursus wil herontwerpen. Normaliter duurt het spel 2 uur en wordt naderhand een reflectie gehouden. Kim Mastwijk en Thomas Wind raden het alle docenten aan de game te gebruiken voor hun cursus. Door je cursus in spelvorm uit te denken vormen praktische beperkingen een minder grote rol en kun je meer vrij en ‘out-of-the-box’ denken over hoe je je cursus inricht. Ook ontwerpen in een docententeam gaat erg goed middels het spel, doordat je het visueel maakt en zo zeker weet dat je op dezelfde lijn zit.
Geïnteresseerd geraakt en wil je het spel spelen? Neem contact op met Kim en Thomas via teachingsupport@uu.nl of science.educate-it@uu.nl!
Referenties
- Permata, I. M., & Nanda, B. J. (2021). Blended Learning: Impact on Student Motivation and Understanding. In Proceedings of the 3rd International Conference on Educational Development and Quality Assurance (ICED-QA 2020). https://doi.org/10.2991/assehr.k.210202.010
- Islam, S., Baharun, H., Muali, C., Ghufron, M. I., Bali, M. E. I., Wijaya, M., & Marzuki, I. (2018). To Boost Students’ Motivation and Achievement through Blended Learning. Journal of Physics: Conference Series, 1114, 012046. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1114/1/012046
- Zainon, H., & Yamat, H. (2021). Effects of Blended Learning on Motivating Secondary Students to Learn English Language: A Pilot Study. Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 3(2), 23–29. https://doi.org/10.32996/jeltal.2021.3.2.3
Auteur: Tara Wingelaar, masterstudent Science Education and Communication aan de Universiteit Utrecht