Nieuws
Terugblik op inspiratiecafé Interactive Whiteboards
Tijdens het TLL-inspiratiecafé op 17 november 2022 zijn onder begeleiding van Laurien Jansen, projectleider Future Learning spaces, de nieuwe interactieve whiteboards van het Teaching & Learning Lab uitgeprobeerd. Jim de Paauw, audiovisueel medewerker van de UU, gaf uitleg over de verschillende functies van de interactieve whiteboards (IWBs). Daarnaast heeft Universitair docent Anna Shvarts laten zien hoe zij de functies toepast in haar wiskundeonderwijs.
De functies van een IWB
De twee IWBs (van SMART en I3Touch) hebben verschillende functies die het leerproces van een student ten goede kunnen komen. Jim de Paauw laat zien dat je met speciale pennen verschillende kleuren op het bord kunt tekenen en tegelijkertijd ook het scherm kunt bedienen met je vingers. Doordat je eigen laptop is verbonden aan de IWB heb je dus ook alle functies van een computer. Op elk moment kan de whiteboard functie gebruikt worden om extra uitleg te geven of studenten iets te laten tekenen. Dit kun je vervolgens ook opslaan en delen met studenten, ten behoeve van het reproductief geheugen.
Toepassing in het onderwijs
Vervolgens vertelt Anna Shvarts over hoe een IWB gebruikt kan worden in het wiskundeonderwijs. Ze laat zien hoe de interactieve functie bijdraagt aan leren over onderwerpen in bijvoorbeeld de geometrie of het maken van grafieken van functies. Deze manier van leren wordt ‘embodied ontwerp’ genoemd1. Het idee hiervan is gebaseerd op het embodied cognition perspectief, waarbij het leerproces wordt bevorderd door fysieke interactie met de omgeving2. Door de interactie met de whiteboards ontwikkelen leerlingen nieuwe sensomotorische coördinatie die de basis vormen voor hun begrip van wiskunde3.
Daarnaast wordt in de literatuur gezien dat het gebruik van IWBs motivatie van studenten (en docenten) verhoogt4,5. Het interactieve gebruik zorgt voor grotere actieve deelname en draagt daardoor bij aan hogere leerresultaten. Naarmate IWBs vaker worden gebruikt in het onderwijs, zullen studenten er meer baat bij hebben. Een beperkende factor hierin is wel hoe de docent de technologie gebruikt en toepast.
In het basisonderwijs en middelbaar onderwijs worden IWBs al uitgebreid gebruikt bij verschillende schoolvakken. In het hoger onderwijs echter nog niet. Tijdens het inspiratiecafé wordt gebrainstormd over hoe de IWBs ook op de universiteit van toepassing kunnen zijn. Per vakgebied en per cursus zal een IWB op verschillende manieren het beste tot zijn recht komen. Bijvoorbeeld in kleinere context zoals een brainstormsessie, of op grotere schaal tijdens een college voor extra uitleg.
Zelf uitproberen
Het TLL is erg geïnteresseerd in de manieren waarop docenten de IWBs willen toepassen in hun onderwijs. Als je mee wil denken, nieuwsgierig bent geworden of de borden gewoon even uit wil proberen, stuur dan een mailtje naar het Teaching & Learning Lab: teachinglearninglab@uu.nl. Daarnaast is het Facilitair Service Centrum ook in het bezit van een wat kleiner IWB dat bij je binnen gereden kan worden op kantoor, neem hiervoor ook contact op met het TLL.
Referenties
- Shvarts, A. (2022). Leer wiskunde zoals je leert fietsen: Een embodied benadering van onderwijstechnologieën. Euclides, 97(5), 48–52.
- Schneegans, S. & Schöner, G (2008). Dynamic Field Theory as a Framework for Understanding Embodied Cognition. In: Calvo, P., Gomila, A. (eds) Perspectives on Cognitive Science. Handbook of Cognitive Science: An Embodied Approach. Oxford University Press.
- Duijzer, C., Shayan, S., Bakker, A., van der Schaaf, M. F., & Abrahamson, D. (2017). Touchscreen Tablets: Coordinating Action and Perception for Mathematical Cognition. Frontiers in Psychology, 8, 144.
- Saltan, F (2019). The New Generation of Interactive Whiteboards: How Students Perceive and Conceptualize? Amasya University, Department of Computer Education and Instructional Technology Amasya, Turkey. Participatory Educational Research. Vol 6(2), pp. 93-102, December, 2019.
- Lant, C.L., Lawson, M.J. (2016). Interactive Whiteboard Use and Student Engagement. In: Orrell, J., Curtis, D.D. (eds) Publishing Higher Degree Research. Higher Education Horizons. SensePublishers, Rotterdam.
Auteur: Tara Wingelaar, masterstudent Science Education and Communication aan de Universiteit Utrecht