Logo Universiteit Utrecht

Teaching & Learning Lab

Nieuws

Digitale leermiddelen voor ouderen

Onderwijsinstelling HOVO Utrecht biedt cursussen op universitair en hbo-niveau aan voor mensen vanaf 50 jaar. Deze cursussen bestaan veelal uit klassieke onderwijsvormen, waar de cursisten vertrouwd mee zijn: hoorcollege en reader. Om te onderzoeken of nieuwe onderwijsvormen, zoals digitale leermiddelen, geschikt zijn voor de cursisten, heeft het Freudenthal Instituut in het najaar van 2019 een pilotcursus Big History gegeven. In deze cursus werden hoorcolleges en digitale leermiddelen gecombineerd.

Er namen 26 mensen deel aan de cursus, waarvan de meeste cursisten een leeftijd hadden tussen de 65 en 74 jaar. Bij de cursus is gebruik gemaakt van Google Classroom. In de figuur is te zien welke onderdelen de Google Classroom bevatte en hoeveel de cursisten daar gebruik van maakten.

De cursisten konden over het algemeen goed met Google Classroom werken, op enkele (opstart)problemen na. Sommige cursisten gaven zelfs aan dat ze nog wel een stap verder zouden willen zetten richting blended learning, bijvoorbeeld: “Op deze wijze cursussen kunnen volgen is een grote verrijking van het HOVO aanbod. Er zou zelfs gedacht kunnen worden aan het verspreiden van de informatieoverdracht via video en de colleges gebruiken voor discussie, vraag en antwoord.” 1

Volledig digitaal onderwijs

Volgend jaar gaat Daan Wegener, één van de docenten van de cursus, experimenteren met volledig digitaal onderwijs. Hij blikt tevreden terug op het gebruik van de digitale leeromgeving in de cursus:

“Een belangrijk onderdeel van de pilot was het introduceren van een digitale leeromgeving in het HOVO onderwijs. Ouderen worden steeds digitaal vaardiger. Daarbij willen we in de toekomst ook volledig digitaal onderwijs aanbieden voor mensen die cursussen op afstand willen of moeten volgen, omdat ze bijvoorbeeld niet mobiel zijn.

Mijn ervaring met Google Classroom was positief. Grootste nadeel is nog dat je een Google account moet hebben om in te loggen. De leeromgeving zelf is gebruiksvriendelijk, voor de doelgroep is dat ideaal. De digitale leeromgeving hebben we vooral gebruikt om links naar opnames van de colleges op te zetten, zodat mensen de colleges op hun gemak konden terugkijken. Daarnaast ‘moesten’ (niets moet voor HOVO, het is natuurlijk op vrijwillige basis) cursisten online aan een opdracht werken. Ze kregen hier ook online feedback op. Bovendien waren er nog wat online quizjes, die cursisten ter voorbereiding moesten doen. Al deze online elementen werden positief gewaardeerd door de deelnemers.”

1 Bron: Corvers, J. & Koffijberg, I. (2020). Evaluatie pilotcursus Big History. Utrecht: HOVO Utrecht & Freudenthal Instituut.

Auteur: Miranda Overbeek, Freudenthal Instituut