Teaching & Learning Lab

Nieuws

Virtual Classroom geopend op Herfstfestival Teaching & Learning Lab

Op afstand onderwijs krijgen maar toch op de voorste rij zitten. Dat kan met behulp van een virtual classroom. Op het Herfstfestival van het Teaching & Learning Lab op 22 november werd, voor de ogen van de ruim 200 deelnemers, de allereerste virtual classroom van Nederland geopend.

Virtual Classroom

Foto: Fridolin v.d. Lecq

Workshops en lezingen op het Herfstfestival

Het festival bood daarnaast een breed scala van workshops met als gemene deler onderwijsvernieuwing en ICT. Medewerkers van het Freudenthal Instituut lieten de deelnemers ervaren hoe de puzzlebox werkt, een kunstig vormgegeven doos die leerlingen binnen 40 minuten moeten kraken, waarbij ze ongemerkt van alles leren over wiskunde of biologie. Hetzelfde geldt voor de Mastermind Escaperoom voor docenten. Door online tools voor interactie in de les in te zetten, konden de deelnemers uit de kamer ontsnappen. Ook leren programmeren kan ongemerkt plaatsvinden; door te werken met een programmeertaal voor muziek, maken leerlingen composities en leren ze een programma te schrijven.

Trainers van het universiteitsbrede programma voor online learning, Educate-it, lieten zien hoe je je onderwijs stap voor stap kunt verbeteren, onder meer door het gericht inzetten van kennisclips. Ook was er discussie over de meerwaarde van virtual en augmented reality voor het onderwijs en liet een trainer van Kleinkunstig zien hoe je als docent zelf een virtuele wereld kunt maken.

Herfstfestival plenaire sessie

In een plenaire sessie ging universiteitshoogleraar José van Dijck met onderwijsvernieuwer Jan Haarhuis in gesprek over de digitalisering van het onderwijs. Onderwijswetenschapper Casper Hulshof plaatste hier vervolgens kritische kanttekeningen bij.

Parallel aan het Herfstfestival werkten studenten en medewerkers de hele dag samen aan uitdagingen voor beter en moderner onderwijs in de twee Design Thinking sessies, over respectievelijk de Utrecht time machine en Challenge-based onderwijs. Tijdens de borrel pitchten zij hun uitkomsten, aan de hand van zelfgemaakte schilderijen.

Bekijk de foto-impressie en clip van het Herfstfestival, en het volledige programma.

Opening virtual classroom

Tijdens het Herfstfestival zagen de aanwezigen hoe Annetje Ottow (vicevoorzitter van het College van Bestuur) en Isabel Arends (decaan van de Faculteit Bètawetenschappen) de virtual classroom openden.

In de virtual classroom kunnen 36 studenten live een college bijwonen. Ze kunnen daarbij in gesprek met de docent die ze aankijkt, via een app-functie vragen stellen en reageren op vragen, stellingen en quizzen van de docent. Ook kan de docent de studenten in teams indelen, om ze vervolgens met elkaar te laten overleggen.

Vanaf januari kunnen docenten de classroom boeken voor hun cursus met een online publiek. Op deze manier kunnen zij studenten van verschillende universiteiten tegelijkertijd onderwijzen. Zo zal Karin Rebel (hoofdocent bij Geowetenschappen) een cursus over duurzaamheid voor de universiteiten van Utrecht, Eindhoven en Wageningen verzorgen. Daarnaast kan live afstandsonderwijs bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Studenten ver weg, ook in het buitenland, kunnen worden bereikt, zonder dat zij hoeven te reizen. En de interactie in de virtual classroom brengt ze voor hun gevoel dichterbij.

 

Auteur: Frans van Dam (Freudenthal Instituut)
Kleine foto’s: Thomas Fasting