Teaching & Learning Lab

Inspiratiecafé

Nieuws

10 juni 2021

Terugblik op inspiratiecafé Virtual Classroom

Tijdens het online inspiratiecafé van 10 juni 2021 vertelden Laurien Jansen en Frans van Dam over de virtual classroom van de Universiteit Utrecht. In de virtual classroom geven docenten vanuit de studio les. Studenten nemen op afstand deel aan colleges, maar lijken door de opzet van de virtual classroom op de voorste rij van een collegezaal te zitten.

 

Future Learning Spaces

Binnen het Future Learning Spaces project van Educate-it worden innovatieve onderwijsruimtes als de virtual classroom onderzocht en getest. Laurien Jansen, projectmedewerker onderwijs en ICT binnen Educate-it, werkt mee aan het Future Learning Spaces project en ondersteunt docenten die gebruik willen maken van vernieuwende onderwijsruimtes en willen experimenteren met innovatieve werkvormen. Voorheen bepaalde de onderwijsruimte de manier van lesgeven. Het idee binnen het Future Learning Spaces project is dat de manier van lesgeven en het leerdoel bepalen hoe de onderwijsomgeving wordt ingedeeld. Deze onderwijsruimtes van de toekomst stimuleren bijvoorbeeld interactie en zijn gericht op de student. Hiermee zijn deze ruimtes meer geschikt voor actieve werkvormen dan traditioneel ingerichte onderwijsruimtes.

 

Virtual classroom

Op 22 november 2019 is de virtual classroom van de UU, als allereerste virtual classroom van Nederland, geopend. De afgelopen jaren is deze virtual classroom in meerdere cursussen getest. Tijdens het inspiratiecafé vertelde Frans van Dam, docent bij de faculteit Bètawetenschappen en beheerder van het Teaching & Learning Lab, over de kenmerken en functionaliteiten van de virtual classroom. In de virtual classroom kunnen 36 studenten live een college bijwonen. Als docent sta je voor zes schermen, waarbij per scherm maximaal zes studenten zichtbaar zijn. De techniek in de virtual classroom zorgt ervoor dat de docent oogcontact kan maken met alle studenten. Dit geeft zowel de docent als de studenten het gevoel dat ze in een reguliere collegezaal zitten. Daarnaast kan de docent betrokkenheid en interactie stimuleren door studenten via een app-functie vragen te laten stellen en te laten reageren op vragen/quizzen/polls. De docent kan de studenten ook in break-out rooms indelen, zodat zij met elkaar kunnen overleggen.

 

In de toekomst

Recent is de virtual classroom naar het Ruppert gebouw verplaatst. Deze zomer zullen extra schermen worden geplaatst, waardoor er 48 in plaats van 36 studenten aanwezig kunnen zijn bij een college. Ook krijgt de docent een monitor om zichzelf te zien en worden de schermen en camera’s zo geplaatst dat het oogcontact tussen docent en studenten wordt verbeterd.

 

Meedoen

Docenten worden van harte uitgenodigd om gebruik te maken van de virtual classroom en andere experimentele onderwijsruimtes.

 

Wil je meer weten?

 

Auteur: Robin Bos, masterstudent Science Education and Communication aan de Universiteit Utrecht