Good Practices
De interactie en dynamiek van fysiek onderwijs simuleren
Een belangrijk onderdeel van het vak ‘Duurzame ontwikkeling’ aan de UU zijn de interactieve werkcolleges. Daarom koos Tom Peek ervoor om de werkcolleges in de virtual classroom te houden: “Werkcolleges online geven is een uitdaging, en vaak lever je toch een klein beetje in op het vlak van levendigheid en interactie. De virtual classroom kan de gewenste interactie en dynamiek van fysiek onderwijs vrij goed simuleren. Daarnaast leek het me leuk om gebruik te maken van zo’n nieuwe ontwikkeling.”
Er namen 180 studenten uit allerlei disciplines deel aan het keuzevak, variërend van natuurkunde- tot filosofiestudenten. Bij het vak worden grote duurzaamheidsvraagstukken behandeld, waarbij studenten kritisch moeten nadenken en reflecteren vanuit verschillende perspectieven. De hoorcolleges en live Q&A-sessies met gastdocenten vonden plaats via Teams, en de werkcolleges via de virtual classroom.
Veel technische mogelijkheden
In de werkcolleges gaan de studenten écht interactief aan de slag met de leerstof door middel van rollenspellen, discussies, oefeningen in kleine groepen, en andere verdiepende gesprekken en activiteiten. Daarom heeft Tom vrijwel alle faciliteiten van de virtual classroom gebruikt. De fijnste functie vond Tom de polls en vragenopties, waarmee je gemakkelijk antwoorden van de hele groep kunt verkrijgen en groot op het scherm kunt weergeven.
“De virtual classroom ziet er vrij futuristisch uit: een ruimte met 36 schermen en een hoop camera’s. In het begin duurde het een dagje om de techniek onder de knie te krijgen, maar het werkt vrij intuïtief. Qua didactiek is het de eerste paar keer even wennen aan de vele technische mogelijkheden, terwijl je je voornamelijk op je les focust.”
Meer energie en levendigheid
“Ik vond het erg leuk om te doen! Studenten gaven ook aan dat ze meer energie zien vanuit mij als docent. Als je kan staan, rond kan lopen en studenten (voor je gevoel) echt aan kan kijken, zorgt dat voor meer levendigheid dan wanneer je thuis achter je bureau zit voor een werkcollege.”
Tom raadt andere docenten zeker aan om les te geven in de virtual classroom. Hij adviseert om de functies van de virtual classroom goed te gebruiken, want online onderwijs heeft echt een andere aanpak nodig dan fysiek onderwijs.
Tom Peek is junior docent binnen het Copernicus Institute for Sustainable Development. Tijdens zijn masteropleiding ‘Sustainable Development – Earth System Governance’ merkte hij hoe prettig en leerzaam het is om goed onderwijs te genieten, en daar wilde hij graag zijn steentje aan bijdragen. Hij hielp en ondersteunde mensen al jarenlang in de buitensport (met name highlinen, zie foto), en zet nu zijn motivatie en didactische vaardigheden in in zijn professionele vakgebied.
Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)