Logo Universiteit Utrecht

Teaching & Learning Lab

Nieuws

Een online Summer School met het TLL als educatieve cockpit

Fysiek bij elkaar komen voor de ‘Futuring for Sustainability’ Summer School was dit jaar niet mogelijk. Daarom gaven Jeroen Oomen en zijn collega’s deze zomerschool online vanuit het TLL. “Het TLL gaf ons een vrij unieke mogelijkheid om te experimenteren met het simuleren van een ‘echte’ leeromgeving. Een experiment dat ons uitstekend is bevallen.”

online Summer School Tijdens de Summer School leerden 28 studenten hoe we ons als samenleving en individu tot de toekomst verhouden, wat historische continuïteiten zijn en hoe invloedrijk die zijn, en wat de rol van ‘kennis’ over de toekomst is om de toekomst vorm te geven. Jeroen en zijn collega’s hadden van tevoren hoorcolleges opgenomen in de studio van het TLL, die de studenten voorafgaand aan de zomerschool moesten bekijken.

De zomerschool zelf was van 13 t/m 17 juli en bestond uit twee sessies van elk 2 tot 3 uur per dag: één in de ochtend en één in de middag. Tijdens deze sessies waren er een aantal lezingen, maar gingen de studenten vooral (online!) in groepjes aan het werk. Ze gingen onder andere aan de slag met: een design-studio waarin ze leren nadenken over het ontwerpen van een toekomst, een Utrecht2040 Sustainability game en oefeningen over het bedrijven van de ‘politiek van de toekomst’.

Educatieve cockpit
online Summer School “Het was niet mogelijk om onze Summer School in een normaal klaslokaal te geven, maar in het TLL konden we in ieder geval een educatieve cockpit creëren van waaruit de docenten konden presenteren. En op de grote schermen en de Nureva span muur konden we de studenten, en hun werk, goed zien. Het is natuurlijk nog steeds niet hetzelfde als fysiek les geven, omdat je een deel van de feedback en sfeer mist, maar het beviel ons naar omstandigheden uitstekend. Het is onvergelijkbaar veel energieker dan achter de laptop lesgeven. En vooral die Nureva span muur is een aanrader voor andere docenten om te gebruiken in hun online onderwijs!” vertelt Jeroen.

Jeroen Oomen is een postdoctorale onderzoeker binnen de Urban Futures Studio van de Universiteit Utrecht. Hij wil onze collectieve verbeeldingen en kennis gebruiken voor een betere, eerlijkere en duurzamere wereld.

Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)