Teaching & Learning Lab

Nieuws

De ideale opstelling om studenten te laten samenwerken

Dirk Gerritsen

Dirk Gerritsen

Programmeervaardigheden worden steeds belangrijker, in allerlei vakgebieden. Om studenten hierop voor te bereiden, hebben Dirk Gerritsen (coördinator masteropleiding, School of Economics) en Robbert Pullen (trainer bij bedrijf Optiver) een cursus ontwikkeld over financiële algoritmen voor studenten van zowel de Finance als Science faculteit van de Universiteit Utrecht. In het TLL werkten de studenten samen aan het programmeren van algoritmen.

 “Door het aanbieden van deze cursus hopen we studenten klaar te stomen voor de toekomst. Dat is een toekomst waarbij alleen kennis niet meer genoeg is, maar waarbij ze ook affiniteit moeten hebben met een programmeertaal. Dat is niet alleen van belang in de financiële wereld, maar in elke industrie waarbij technologie een belangrijke rol speelt. En dat is zo binnen meer en meer industrieën,” vertelt Gerritsen.

Groepjes met eigen scherm

Aan deze nieuwe (keuze)cursus, die voor het eerst plaatsvond in februari/maart 2019, namen 56 studenten deel. De cursus bestond uit hoorcolleges en werkgroepen. De werkgroepen vonden plaats in het TLL. Daar werkten de studenten in groepjes van vier aan het programmeren van algoritmen, waarbij elk groepje de beschikking had over een beamer en multimediascherm. Door de opstelling van tafels in groepjes werd er meer samengewerkt, en doordat de programmeercode op een groot scherm geprojecteerd werd hield iedereen gemakkelijk overzicht waaraan gewerkt werd.

TLL in panoramavorm

Interactie stimuleren

Robbert Pullen in het TLL

Robbert Pullen in het TLL

“Het TLL maakte de noodzakelijke interactie tussen studenten mogelijk, waarbij zeer veel flexibiliteit geboden werd om het lokaal aan te passen naar eigen inzicht. Het bleek de optimale setup te zijn, die op andere locaties lastig te realiseren zou zijn geweest,” aldus Pullen. Gerritsen vult aan: “In klassieke computerzalen staan rijen met computers. Je merkt dan toch snel dat studenten niet samenwerken, maar juist individueel aan het werk zijn. Hoogstens werken ze met de student dit naast hen zit. Door één computer aan te sluiten op een beamer, krijg je dat studenten écht met hetzelfde bezig zijn, en het voor iedereen makkelijker is om mee te denken.”  

Gerritsen en Pullen willen de cursus volgend jaar zeker weer in het TLL geven. Ze raden alle docenten aan om de mogelijkheden van het TLL te verkennen, zeker als je studenten met elkaar wil laten samenwerken.

Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)