Teaching & Learning Lab

Nieuws

Kennismaken met onderwijstechnologie via een escaperoom

Escaperoom Emma BosmanDit collegejaar kunnen docenten aan de Universiteit Utrecht meedoen aan een escaperoom, waarbij ze op een speelse en laagdrempelige manier kennis maken met onderwijstechnologie. Eind januari was het TLL een week lang de pop-up locatie van de escaperoom.

Bij deze Mastermind escaperoom werken teams van docenten, soms ook met studenten, samen om onder tijdsdruk de verschillende sleutels te vinden, codes te kraken en puzzels op te lossen. Direct na de escaperoom kijken de docenten, samen met een onderwijskundige, naar de onderwijstechnologieën die ze zijn tegengekomen tijdens de escaperoom en hoe ze die zouden kunnen gebruiken in hun eigen onderwijs.

Waarom een escaperoom?

Jasper van Winden, ICT- & Onderwijs-coördinator van de bètafaculteit van de UU, heeft de escaperoom – samen met tientallen collega’s – ontwikkeld om meer docenten kennis te laten maken met vernieuwende onderwijsvormen.

De opbrengsten

Tot nu toe hebben al meer dan 100 docenten de escaperoom gespeeld, en 23 daarvan waren te gast in de escaperoom in het TLL. Emma Bosman, coördinator van de escaperoom, vertelt over de opbrengsten:

“Ten eerste een berg positieve reacties! Of de teams het nu halen of niet, ik heb nog geen deelnemer met een slecht humeur de escaperoom zien verlaten. Daarnaast heb ik ook van ieder team tot nu toe gehoord dat ze de debriefing na de escaperoom erg nuttig vonden. Veel docenten waren al geïnspireerd om concreet iets met onderwijstechnologie te doen in hun onderwijs.”

De escaperoom wordt ook geëvalueerd, de uitkomsten hiervan volgen nog.

Het leukste aan de escaperoom

“Het leukste vind ik om te zien hoe ieder team de escaperoom weer anders speelt. Sommige teams zijn erg creatief in hun benadering van de verschillende puzzels. En dit kan ze soms helpen, maar soms ook niet,” vertelt Emma. Emma heeft zelf op een middelbare school gezeten waar de leerlingen nauw betrokken werden bij het vormgeven van het (vernieuwende) onderwijs. Dit heeft haar geïnspireerd om Onderwijskunde te gaan studeren, en nu werkt ze als projectcoördinator Innovatie bij Educate-it: het UU-brede programma dat zich inzet om het onderwijs van de UU te versterken en aan te passen aan het onderwijs van de toekomst. Daar kreeg ze de kans om mee te werken aan het ontwerpen van de escaperoom, en die kans heeft ze met beide handen aangegrepen!

Meerwaarde van het TLL

Het TLL was een fijne locatie voor de escaperoom, omdat de ruimte groter is dan normale (werkgroep) zalen en gemakkelijk vrij in te richten is. Dit was voor de escaperoom erg belangrijk, omdat deze geen vaste opstelling kent. Ook was Emma te spreken over de uitstraling van het TLL: ruim, natuurlijk licht en modern.

Ook meedoen aan de escaperoom?

In de hall of fame vind je een impressie van de teams die mee hebben gedaan. De escaperoom is dit hele collegejaar nog te boeken voor UU-docenten. Mogelijk wordt de escaperoom volgend collegejaar ook aangeboden, en dan wellicht ook voor docenten van buiten de UU.

Auteur: Miranda Overbeek (Freudenthal Instituut)