Logo Universiteit Utrecht

Teaching & Learning Lab

Nieuws

Vwo-leerlingen uit Middelharnis participeren in onderwijsexperiment

Begin juni hebben zeven leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Prins Maurits uit Middelharnis deelgenomen aan een onderwijsexperiment in het Teaching & Learning Lab.

In groepjes van twee of drie  gingen de 3-vwo’ers aan de slag met uitdagende statistiekopdrachten. Het centrale thema van de dag was het interpreteren van steekproeven. Met behulp van het computerprogramma TinkerPlots onderzochten ze het effect van steekproefomvang en de kans op bepaalde steekproefresultaten. Met dit exploratieve programma konden de leerlingen eenvoudig allerlei steekproeven naspelen en weergeven in rijke visualisaties.

Dit onderwijsexperiment is onderdeel van een promotieonderzoek naar vernieuwing van het statistiekonderwijs. De resultaten hiervan leveren input over de manier waarop het programma TinkerPlots kan bijdragen aan het leren van leerlingen. Op basis van deze kennis kan nieuw lesmateriaal over het omgaan met steekproeven worden ontwikkeld.

Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op de persoonlijke pagina van onderzoeker Marianne van Dijke.