Donderdag 8 februari maakten 20 geïnteresseerde docenten van de Universiteit Utrecht op speelse wijze kennis met de filosofie van de KAOSPILOT en experimenteerden met manieren om studentbetrokkenheid en studentverantwoordelijkheid te verhogen. Door te oefenen met lego. Waar kon dat beter dan in de experimenteerruimte van het Teaching & Learning Lab?

kaospilotDe KAOSPILOT uit Denemarken is een school met een rijke traditie in het ontwerpen van onderwijs in co-creatie met studenten. Onderwijs dat de 21st Century mindset ontwikkelt om in complexe situaties open te blijven staan, opdat er zicht ontstaat op de behoeftes en mogelijkheden die zich aandienen. Een mindset die erop gericht is om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen groei en die van je omgeving. En dus ook voor je eigen onderwijs.

Onder leiding van Joska Spruyt, facilitator KAOSPILOT Nederland gingen aanwezigen vanuit alle hoeken van de universiteit Utrecht onder het motto ‘learning by doing’ aan de slag. Joska: “KAOS  is all about having fun while learning. First make student curious, then give them information.” In twee teams van 10 personen voerden de deelnemers gezamenlijk een lego-opdracht uit, waarbij iedereen zonder te praten aan een individuele opdracht uitvoerden. De opdracht was geslaagd als alle teamleden aan hun eigen opdracht hadden voldaan en daarmee gezamenlijk de teamprestatie volbracht.

Reacties van deelnemers:

  • “Samenwerken, door erachter te komen wat ieders drijfveren dan wel kracht is”.
  • “Leren door chaos te creëren.”
  • “After 22 years of teaching I worry about becoming old fashioned in my lessons. That’s why I’m here, to find out about new ways of teaching.”

Meer weten? Lees het artikel(pdf) of volg de masteropleidingvan de KAOSPILOT.

Het Centre for Academic Teaching organiseert regelmatig workshops en lectures voor docenten over onderwerpen die de faculteiten overstijgen. Om docenten te inspireren en academisch onderwijs te verrijken.