Online onderwijs in tijden van corona: Anne van Veen
Alle docenten van scholen en HO-instellingen zijn momenteel hard aan het werk om onderwijs op afstand te organiseren. Anne van Veen, promovendus bij het Freudenthal Instituut, vertelt over haar ervaringen met online onderwijs. “In periode 3 coördineer en geef ik samen met Stephen Snelders, Toine Pieters en een heleboel gastdocenten de Farmacie-bachelorkeuzecursus Verslaving en Verslavingsmiddelen,…
Lees meerOnline onderwijs in tijden van corona: Ralph Meulenbroeks
Alle docenten van scholen en HO-instellingen zijn momenteel hard aan het werk om onderwijs op afstand te organiseren. Ralph Meulenbroeks, universitair docent aan de UU, vertelt over zijn ervaringen met online onderwijs. “In het onderwijs kent de digitale revolutie zijn zegeningen. Dat bleek toen we (gedeeltelijk) in lock down gingen en al het onderwijs in…
Lees meerAfstandsonderwijs vormgeven op basis van de ideale didactische situatie
Jasper van Winden (Universiteit Utrecht) gaat bij het ontwerpen van onderwijs uit van de ideale didactische situatie en laat zich niet beperken door (bestaande) ruimtes en faciliteiten. Vanuit dat perspectief is hij aan de slag gegaan met het afstandsonderwijsproject van de Universiteit Utrecht, en heeft zo een Virtual Classroom en Hybrid Active Learning Classrooms laten…
Lees meerStudenten ontwikkelen innovatieve vorm van geschiedvertelling
Door Utrecht wandelen en met je smartphone via augmented reality meer te weten komen over de geschiedenis van de stad: daar hebben vijf bachelorstudenten en leerlingen tijdens de gloednieuwe Living Pasts cursus de basis voor gelegd. Het prototype dat de studenten ontwikkeld hebben is al online te bekijken, en het idee is dat andere studenten…
Lees meerHet belang van face-to-face interactie in blended cursussen
De laatste jaren is er een duidelijke trend zichtbaar naar steeds meer online onderwijs. Inmiddels zijn er wereldwijd al ruim 800 universiteiten die volledige online vakken aanbieden, maar ook een hele studie online volgen is tegenwoordig geen uitzondering meer. Ook op middelbare scholen is deze trend zichtbaar, neem bijvoorbeeld leerlingen die het vak wiskunde D…
Lees meerWiskunde studeren op learning tables
Technologische innovaties veranderen onze onderwijsroutines snel, maar in welke gevallen dragen deze innovaties bij aan het begrip van wiskundige concepten? Anna Shvarts (onderzoeker aan het Freudenthal Instituut) onderzoekt het effect van interactieve wiskundige activiteiten op conceptueel begrip van studenten, met de learning tables in het TLL. “Mijn onderzoek is gericht op het creëren van interactieve…
Lees meerKennisclips maken bij mastercursus Communicating Science with the Public
Tijdens de mastercursus Communicating Science with the Public (CSP) van het Freudenthal Instituut leren studenten een publiekstekst schrijven en een kennisclip maken over een wetenschappelijk onderwerp, en kunnen daarbij gebruik maken van de faciliteiten van het TLL. Hieronder kun je de best beoordeelde clips bekijken: Antibiotica en resistentie Door: Mae van Gemert en Koos Bax…
Lees meerStop-Motion animaties door studenten
Mohammadreza Farrokhnia is een Iraanse natuurkundeleraar, en promovendus aan de Tarbiat Modares Universiteit in Teheran. Zijn onderzoek richt zich op het effectief onderwijzen van natuurkunde, en leerstrategieën op het gebied van onderwijstechnologie. In het kader van zijn promotieonderzoek is hij van juli 2018 tot september 2019 te gast bij het Freudenthal Instituut, waar hij in het Teaching & Learning Lab onderzoek doet naar het maken van animaties door studenten als aanpak om natuurkunde te leren. Het grootste deel van Farrokhnia’s onderzoek…
Lees meerDe ideale opstelling om studenten te laten samenwerken
Programmeervaardigheden worden steeds belangrijker, in allerlei vakgebieden. Om studenten hierop voor te bereiden, hebben Dirk Gerritsen (coördinator masteropleiding, School of Economics) en Robbert Pullen (trainer bij bedrijf Optiver) een cursus ontwikkeld over financiële algoritmen voor studenten van zowel het Economiedepartement als de Science faculteit van de Universiteit Utrecht. In het TLL werkten de studenten samen…
Lees meerHet leerproces beter ondersteunen
Christian Köppe, informaticus en docent bij U-Talent, heeft al veel informaticalessen en workshops in het TLL gegeven. Hij vindt het TLL een leuke plek om les te geven, die hem uitnodigt om andere inrichtingen en technologieën te gebruiken. Hij gebruikt de tools om de leeromgeving zodanig in te richten dat het leerproces beter kan worden…
Lees meer