Teaching & Learning Lab

Inspiratiecafé

Nieuws

Terugblik op het inspiratiecafé – Eye Tracking

Op 26 oktober organiseerde assistent-professor Anna Shvarts het inspiratiecafé over het thema eye-tracking. Tijdens dit café werden de details van eye-tracking technologie besproken en de veelzijdige toepassingen ervan in onderzoek, met name betreffende onderwijsonderzoek. Anna is al ongeveer tien jaar betrokken bij eye-tracking onderzoek, waarvan het potentieel in deze periode aanzienlijk is gegroeid. Het café onthult interessante gegevens over eye-tracking, met de mogelijkheid om zelf ervaring op te doen met eye-tracking onderzoek.

 

Methoden voor eye-tracking

Oogbewegingen kunnen met verschillende gradaties van nauwkeurigheid worden gemeten. De nauwkeurigheid hangt af van de gebruikte methode om oogbewegingen te volgen en is gecorreleerd met de bewegingsvrijheid. Hoge snelheid machines kunnen zeer nauwkeurige resultaten geven, maar vereisen dat het hoofd gefixeerd blijft, terwijl eye-tracking brillen iets minder nauwkeurig zijn maar wel vrije beweging van hoofd en lichaam toestaan. Eye-tracking brillen zijn met name interessant voor psychologisch- en onderwijsonderzoek, omdat ze natuurlijk gedrag samen met oogbewegingen kunnen meten.

 

Resultaten in eye-tracking onderzoek

Eye-tracking technologie is eerder gebruikt in een studie naar oogbewegingen tijdens een lezing over dinosauriërs (F.Y. Yang et al., 2013). Deze studie liet een verschil zien in oogbewegingsgedrag tussen beginners en experts, waarbij experts meer aandacht besteden aan de tekst op een slide dan beginners, en zich richten op belangrijkere zones van figuren of grafieken. In onderzoek waaraan Anna zelf heeft bijgedragen, kregen beginnende psychologiestudenten en afgestudeerde wiskundestudenten wiskundige taken om op te lossen, met twee soorten hints (Krichevets, 2014).

Hier richten beginnende studenten zich op visuele hints, terwijl experts zich richten op formele hints. Dit bevestigt ook een verschil in oogbewegingen tussen beginners en experts en onthult dat oogbewegingen verschillen op basis van factoren zoals voorkennis.

 

Uitproberen van de eye-trackers

Utrecht University beschikt over head-mounted eye-trackers die tijdens het inspiratiecafé konden worden getest. Ze hebben markers om de blik op een oppervlak te volgen met behulp van twee wereldcamera’s en 30-200 Hz oogcamera’s. Bij het tonen van een groot schema slaagden deze eye-trackers erin om de blik van de drager over het scherm te volgen met een kleine stip. Na afloop van de metingen kregen we inzicht in de volledige beweging die de ogen maakten. Dit biedt een zeer interessante kijk op hoe het schema werd gelezen en hoe deze technologie een unieke blik kan werpen op de perceptie van educatief materiaal.

 

De toekomst van eye-tracking in het onderwijs

Op dit moment wordt eye-tracking technologie voornamelijk gebruikt voor het verzamelen van gegevens in plaats van de toepassing in een leeromgeving. Er zijn echter vele toepassingen mogelijk in het onderwijs, denk bijvoorbeeld aan het testen van lesmaterialen, het begrijpen van de leerstrategieën van studenten en het direct aanpassen van leermaterialen. De algehele boodschap van het inspiratiecafé is dat de mogelijkheden om eye-tracking technologie te gebruiken eindeloos zijn, en het is aan ons om innovatieve manieren te vinden om optimaal gebruik te maken van dit multifunctionele instrument.

 

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over eye-tracking technologie? Neem contact op met Anna Shvarts via e-mail.

 

Auteur: Tamara Schoonderbeek, masterstudent Science Education and Communication at Utrecht University

 

Yang, F. Y., Chang, C. Y., Chien, W. R., Chien, Y. T., & Tseng, Y. H. (2013). Tracking learners’ visual attention during a multimedia presentation in a real classroom. Computers & Education62, 208-220.

Krichevets, A. N., Shvarts, A. Y., & Chumachenko, D. V. (2014). Perceptual action of novices and experts in operating visual representations of a mathematical concept. Психология. Журнал Высшей школы экономики11(3), 55-78.