Logo Universiteit Utrecht

Teaching & Learning Lab

Nieuws

Herfstfestival 2021

Op vrijdag 12 november vindt het jaarlijkse Herfstfestival plaats, dit maal met het thema “Flexible Learning: education after the corona pandemic“. Het festival zal bestaan uit een serie parallel-workshops in verschillende ruimtes op het Utrecht Science Park. Volledig volgens thema zal een groot deel van deze workshops ook online te volgen zijn.

Rond 12 uur zullen we de middag openen met een hapje en en drankje, waarna Danial Hasan onze keynote spreker Arthur Bakker interviewen over zijn onderzoek naar de toekomst van het onderwijs. Na de keynote en Q&A sessie zijn er verschillende workshops te volgen, waarvan er al een paar bekend zijn.

Lessen van de pandemie

Ralph Meulenbroeks (UU), keynote spreker vorige editie

De wereldwijde COVID-10 pandemie dwong onderwijs over te gaan naar ‘crisis’ online onderwijs in het voorjaar van 2020. Gelijktijdig werd de focus van wetenschappelijke dialoog verlegd naar de nieuwe situatie en wat we er van konden leren om onderwijs te verbeteren. Tijdens deze bijeenkomst geven we een overzicht van het wetenschappelijke dialoog tijdens de pandemie. We halen publicaties aan in de top 50 tijdschriften binnen de Clarivate Education lijst tussen April 2020 en Mei 2021. Daarbij komen vijf belangrijke thema’s aan bod: beïnvloeding, onderwijspraktijk, onderwijs context, prestatie en beoordeling en gelijkheid.

Hybride Leren: Grote Hype of Grote Help?

Jasper van Winden (UU) en Barend Last (UM)

De COVID-19 pandemie heeft geresulteerd in ver rijkende ontwikkelingen in educatie en leren. Één van de misschien wel meest concrete en opvallende ontwikkelingen is het hybride klaslokaal. Deze ruimtes stelt studenten en leerlingen er toe in staat om onderwijs van zowel thuis als op locatie te kunnen volgen. Alhoewel de meest serieuze consequenties van de pandemie met tijd voorbij zullen gaan, zal het hybride klaslokaal waarschijnlijk blijven. Dit bied ons een nieuwe kleur in ons palet van mogelijkheden in educatieve design, een die verder onderzoek vereist. 

Wat zijn de risico’s en mogelijkheden van hybride onderwijs? Is actief leren en gelijkvaardig leren mogelijk in de hybride setting? Hoe kan goed doordacht ontwerp van de onderwijsruimte en hybride faciliteiten de onderwijs ervaring van studenten en leerlingen verbeteren, zowel vanuit huis als op locatie?

Barend Last van de Universiteit Maastricht en Jasper van Winden van de Universiteit Utrecht zullen hun visie laten zien betreffende deze vraagstukken tijdens een interactieve workshop vanuit de Hybrid Active Learning Classroom op het Utrecht Science Park. 

Future Learning Spaces: Learning Plaza

Laurien Jansen (UU)

Tijdens de workshop van het project Future Learning spaces gaan we het concept van een Learning Plaza verder uitdiepen en vormgeven. In een Learning Plaza vinden zowel formele als informele leeractiviteiten plaats, waarbij er voor de verschillende type (leer)activiteiten verschillende hoeken zijn ingericht. Na een initiële discussie over toegevoegde waarde en beperkingen van de fysieke leeromgeving gaan we actief aan de slag met het creëren van ontwerpen voor de Learning Plaza in het Minnaert gebouw op het Utrecht Science Park.