Logo Universiteit Utrecht

Teaching & Learning Lab

Nieuws

Webinar Math@Distance: Onderzoek naar wiskundeonderwijs op afstand

Paul Drijvers Freudenthal InstituutSinds de sluiting van de scholen in maart hebben docenten massaal en in hoog tempo vormen van afstandsonderwijs ontwikkeld. Het Freudenthal Instituut en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren onderzochten, samen met onderzoekers uit Duitsland en Vlaanderen, het wiskundeonderwijs op afstand: hoe pakten de docenten het aan en hoe beviel het?

Op 9 juli deelde Paul Drijvers (Freudenthal Instituut) de eerste resultaten van dit onderzoek in een webinar georganiseerd door de U.S. National Commission of Mathematics Instruction en bijgewoond door zo’n 500 deelnemers uit de hele wereld. Opvallend resultaat is dat het gebruik van wiskundige tools zoals GeoGebra en interactieve tools zoals Socrative of Kahoot sterk is gedaald sinds de sluiting van de scholen.

Wat wel enorm is toegenomen, is het gebruik van video conferencing, bijvoorbeeld met Microsoft Teams of Zoom. Het lijkt erop alsof docenten zo in beslag genomen zijn door de nieuwe middelen van lesgeven, dat de vertrouwde oude ICT-middelen even vergeten zijn.

Bekijk het webinar: